Tuesday 28 February 2006

Lente dringt aan.

Laat in de ochtend ben ik vanmorgen met de hond de deur uitgegaan. Ik ging laat de deur uit om de eenvoudige reden dat het er nogal dreigend uitzag. Grote wolken en dikke regenbuien dreven over. Zo af en toe wat spatjes, maar mijn regenpak houdt mij wel droog. Onverwachts klaarde de lucht op en was het heerlijk om buiten te zijn. 4 Graden Celcius (37 graden Fharenheit), NNW stevige wind en het voelde koud aan (-2 graden Celcius). Maar zoals gezegd, goed aangekleed komen we er best doorheen.
Een bollenboer met trekker strooide een of ander goedje over het stro dat de bollenvelden afdekt tegen de vorst.

Na een kwartiertje lopen viel het mij ineens op dat tussen de strakke voren de eerste gele crocussen al opkwamen. Als je op de foto klikt dan zie je op de vergroting wel wat gele plekken. Nog slechts een paar dagen denk ik en dan zal het wel weer een heel groot veld gele bloemen zijn.

Toen ik van huis vertrokken was had ik al een enorme kraanwagen bij het strand gezien. Het was makkelijk te raden wat die daar aan het doen was. De eerste strandtent werd weer opgezet en ik dacht er op de terugweg nog een foto van te kunnen maken. Helaas... Die mensen werken zo enorm snel met dat moderne materiaal, dat ik voor het hijswerk net te laat was. De eerste opbouw van de strandtent was al opgezet. Later volgt de inrichting en afwerking. De voorbereidingen voor het toeristenseizoen zijn weer begonnen.

Door die Noordelijke wind was de branding onstuimig. Ik kan hier echt van genieten. Lekker uitwaaien, frisse wind, heldere zon en voorbij drijvende wolken. Er wordt wel beweerd dat die taferelen, dat licht en die kleuren alleen in Holland zouden voorkomen.

Maar al is het erg vroeg, je voelt dat de lente er zit aan te komen. Met een beetje verbeeldingskracht voel je de grond trillen van de verborgen energie. Alles is in beweging om het warme zonlicht op te zoeken.


Ineens valt je dan ook op dat de knoppen in de bloesemboompjes ook zijn gaan groeien, dus het kan echt niet lang meer duren. Wat is het leven toch mooi, zeker als je leert deze dingen te zien. Elke dag is een geschenk waar ik van geniet.

No comments:

Post a Comment