Sunday 5 February 2006

Rijkdom.


Zo af en toe spelen mijn buurman en ik met allerlei leuke speeltjes op de computer. Gisteren riep hij me op met Skype, en warempel hij had nu ook een WebCam gekocht, dus dat moest even uitgebreid worden geprobeerd. lachen hoor, want hij heeft er heel leuke software bij gekregen waarmee je je gezicht met verschillende brilmonturen, snorren en sikken, allerlei hoofddeksels en weet ik veel wat allemaal kunt bekleden. We hebben als een stel kwajongens gewoon heel veel plezier gehad. Wat is er leuker dan gewoon een beetje dollen en spontaan lekker lachen. Dat heeft niets met leeftijd te maken, maar gewoon het jongetje dat blijkbaar nog steeds in ons leeft naar buiten laten komen.

Vandaag hebben we de vierde verjaardag van mijn kleindochter gevierd en "Bram" heeft ons foutloos naar het nieuwe adres gebracht. Wat een uitvindingen hebben we toch vandaag de dag. Toen ik vier jaar werd was het volop oorlog en ik had er geen benul van hoe arm we waren, alles was gewoon zoals het was. Nu heeft onze kleindochter er geen benul van hoe rijk en bevoorrecht we zijn, alles is zoals het is. Ik hoop dat dit haar hele leven zo zal blijven, want door onze rijkdom verandert de wereld om ons heen snel en ontevredenheid, verharding, haat, agressie en geweld nemen met de dag toe. Laten we hopen dat dit een keer stopt en alles weer ten goede keert, anders gaat het echt fout op een dag en dat moet onze kleinkinderen toch bespaard worden. Maar als je ouder wordt merk je dat er niet meer wordt geluisterd, hoe stop je die dingen? Wie het weet mag opstaan en het zeggen. Ik hoop er het beste van.

No comments:

Post a Comment