Monday 29 May 2006

Vroege vogels.

Op weg naar Den Helder, vloog er een vogel aan de rechterkant van mijn auto mee. Zo'n 3 á 4 meter van mij af, boven de sloot die naast de weg was aangelegd. Eerst dacht ik dat het een zwaluw was, maar ik ben niet zo goed in het onderscheiden van die beestjes. Wat mij verbaasde was dat zo'n klein diertje net zo snel vloog als dat ik met de auto reed, ongeveer 70 km/pu en dat over een afstand van zeker 3 km. Een vogeltje niet groter dan een handtelefoon dat zigzaggend boven die sloot bleef vliegen. Ik had het idee dat dit zijn manier was om aan eten te komen.

Toen ik later in gedachten verzonken met de hond door het duingebied liep werd ik opgeschrikt door een plotseling wegvliegend koppeltje patrijzen. Ook op ongeveer een afstand van 3 meter vloog het dikke stel met enorm veel kabaal op uit het hoge gras. Als je niets verwacht, schrik je toch behoorlijk want die dingen maken een lawaai dat houd je niet voor mogelijk.

Dus de vroege vogels hebben mij goed wakker geschud vandaag. Een fijne dag verder....

No comments:

Post a Comment