Thursday 27 April 2006

Terug in de tijd.

1938

Waarom moet ik de laatste tijd toch zo vaak terugdenken aan vroeger, aan mijn jeugd bijvoorbeeld? Er komen allerlei gebeurtenissen in mijn herinnering naar boven. De plaatsen waar ik gewoond heb, de huizen, de kamers. Ik weet nog tot in detail hoe alles er uitzag. Dan denk ik vanzelf ook weer aan schoolvriendjes en aan hufterige pestkoppen. Die laatste groep heb ik eigenlijk altijd wel aardig van mijn lijf weten te houden, geen probleem. De diverse scholen, leraren, politieagenten, want geloof het of niet, ik haalde met een aantal kornuiten ook kattekwaad uit.

1941

Soms kan ik helemaal terug gaan naar de tijd dat ik een kleuter was. Er zijn een aantal beelden die mij altijd zijn bijgebleven, onwaarschijnlijk kleine details die niemand anders zich kon herinneren of zelfs maar zou kunnen weten. Al de mensen uit die vroege kindertijd zijn er allemaal niet meer. Alleen mijn oude Tante, de zuster van mijn Moeder die leeft nog, maar die is nu zo oud en weet zich daar weinig van te herinneren.

1949

Op sommige momenten komen die terugblikken in flarden, razendsnel aan mijn geest voorbij. Je ziet in een flits een eindeloze reeks mensen aan je voorbij gaan die allemaal een bepaalde rol in je leven hebben gespeeld. Ineens waren ze weg, en de overgebleven groep bekende oudere mensen wordt steeds kleiner. Dan weet je echt, dat je ook ouder bent geworden en net zo bent geworden als zij. Je behoort nu ook tot de groep die steeds kleiner gaat worden. Een gegeven waar je een aantal jaren terug nog lang niet aan wilde denken. Maar het is onontkoombaar, en vreemd genoeg voor elk levend wezen, en dat zeg ik met een glimlach.

1952

Ik kwam net op deze gedachten omdat ik wat oude boekjes uit mijn kindertijd door mijn handen liet gaan en eens inkeek. Boeken en verhalen die mij altijd zijn bijgebleven zoals, Dik Trom, Kruimeltje, Alleen op de Wereld, Winitou en Arendsoog, Piggelmee en Het Tovervisje, Bruintje Beer, Bulletje en Bonestaak, Bolleke de Beer, Kapitein Rob, Eric de Noorman, Tom Poes en Olie B. Bommel. Later de paperbacks van Commissaris Maigret, The Saint en ga zo maar door. Ook allemaal verdwenen, net als al die oudere mensen. Nieuwe generaties hebben al die plaatsen weer ingenomen . En de spannende boeken en strips hebben grotendeels plaatsgemaakt voor heftige, razendsnelle video clips, computers, games, MSN'en, Mobieltjes en SMS'en. Dat zijn de nieuwe mogelijkheden om te ontspannen. Niets verkeerds mee, integedeel, maar het heeft mij allemaal een beetje aan het denken gezet.


1958 Nederlands Nieuw Guinea

Ik merk bij het ouder worden, dat je meer gaat terugblikken in plaats van de toekomst bepalen. Het vooruitzicht is minder hilarisch dan het verleden. Dus ik heb best wel plezier met terugkijken op leuke en mooie momenten. De narigheid kun je dan gewoon overslaan.

No comments:

Post a Comment