Saturday 2 September 2006

Paardententoonstelling in Schagen NH



Vandaag had ik zomaar zin om weer eens naar Schagen te gaan. Dat meer dan 600 jaar oude stadje, 11 kilometer van Callantsoog verwijderd.



En wat werd ik verrast... totaal onvoorbereid kwam ik tussen allemaal paarden te staan die rondom de Grote Kerk waren opgesteld. Tot voor een paar jaar geleden werden op deze plek wekelijks schapen verhandeld op de schapenmarkt. Ik ken Schagen als een levendig stadje, klein maar bedrijvig en vol activiteiten. Van folkloristische evenementen tot Jazz festivals markten en tentoonstellingen. En de stad waar Nederlandse artiesten vandaan komen zoals onder andere Saskia en Serge, Karin Bloemen en Gerard Joling.


Maar deze paardententoonstelling of -keuring had ik niet verwacht op deze zaterdagochtend. En zo kwam het kleine fototoestel weer van pas. Ik heb weer een verhaaltje aan de hand van enkele leuke plaatjes. Laat het maar meer een beeldverhaal zijn vandaag, want ik vond die dieren zó mooi.









Er stonden allerlei soorten paarden van heel kleine pony paardjes, mooie volbloed Arabieren, prachtig zwartglanzende Friese paarden met hun fiere houding, tot enorme Belgische en Zeeuwse trekpaarden. Ware reuzen en reuzinnen. Een ongelooflijke mengeling van soorten. Klein en teer, andere sierlijk en temperamentvol en dan die kanjers met die dikke konten, zó indrukwekkend mooi.



Deze dames converseren met elkaar door elkaar aan te kijken en een beetje in de neus te blazen. Dat heb ik geleerd van de buurman waarover ik al eerder heb verteld.


Dit is nog eens een paardenstaart dames.

Ik hoop dat jullie mijn mening kunnen delen dat dit toch geweldig mooie dieren zijn in al hun verscheidenheid.

No comments:

Post a Comment