Monday 10 July 2006

Wijk bij Duurstede.


Gisteren zijn we voor het eerst naar het nieuwe huis van mijn zoon in Wijk bij Duurstede wezen kijken . Natuurlijk had ik al vaak over die oude-, vroeg middeleeuwse stad gehoord, maar heb mij nooit eerder in haar geschiedenis verdiept. Het huis dat mijn zoon en zijn partner hebben gekocht is een oud patriciërshuis. Het is gelegen vlak achter de Dijk die de stad moet beschermen tegen eventuele overstromingen bij verhoogde waterstanden in de rivieren. Het is een knooppunt van de rivieren de Lek en de Rijn en het Amsterdam-Rijn kanaal, dus er is nogal wat water in de buurt.



We hebben het huis, met zijn vele en grote kamers, van binnen en van buiten bekeken. We waren erg onder de indruk. Een huis daterend uit de 16de eeuw, zeer goed onderhouden. Modern aangepast maar met behoud van alle oude en karakteristieke eigenschappen. Zo'n huis straalt een geweldige sfeer uit.



Onwillekeurig gaan je gedachten terug naar oude, vervlogen tijden en de bewoners van weleer. En daarover komen ineens zoveel vragen naar boven, maar er is tijd voor nodig om de vragen goed te ordenen voordat je de antwoorden gaat zoeken. Nu zijn het allemaal nog eerste indrukken en die zijn overweldigend geweest.


Vanaf de bovenverdiepingen heb je een uitzicht over de rivieren en de daken van andere oude huizen, daterend uit vervlogen tijden. Het is net of je in een Oud-Hollands schilderij bent beland.



We troffen het want het was prachtig mooi weer en er stond ook nog wat wind die de molenwieken van de oude molen "Rijn En Lek" fors lieten ronddraaien. Een molen uit 1670, die op veel schilderijen en foto's is terug te vinden. En die molen staat bij hen in de straat, bijna naast de deur. Het is echt fantastisch. Wat een geweldig mooie en interessante plek hebben zij uitgekozen om te gaan wonen.



Ze troonden ons mee door een prachtig park en we kwamen uit bij de ruïne van het oude Kasteel Duurstede. Een Kasteel daterend uit 1270.



Ik krijg altijd zo'n apart gevoel bij de aanblik van dit soort monumenten uit die periode van de geschiedenis. Vroeger als kind speelden wij toch allemaal wel eens dat we ridder waren, vooral jongens natuurlijk. We maakten houten zwaarden, droegen een of andere steelpan op ons hoofd, drapeerden een oud kleedje of laken over onze smalle schouders en we waren de dapperste ridders die je maar kon denken. Dan ging je elkaar te lijf en sloegen elkaar denkbeeldig de steelpan in elkaar. Het was een leuk spelletje waar je urenlang mee bezig was. Dat soort beelden zie ik vaak terug in mijn fantasie bij het aanschouwen van een echt kasteel.

Er valt nog heel veel te vertellen, maar ik zal het nu kort houden en mijn enthousiasme een beetje bedwingen. Maar ze hebben misschien wel de beste keuze uit hun leven gemaakt om hier te gaan wonen.

Ik geloof dat ik wel een beetje ver ben gegaan in mijn enthousiasme, maar wat wil je bij het zien van zoveel moois en succes van je kinderen.


Information in English
http://www.castles.nl/duur/duur.html

Information in English
http://rijksmuseum.nl/aria/aria_assets/SK-C-211?lang=en

Informatie in het Nederlands
http://WWW.rijksmuseum.nl/aria/aria_assets/SK-C-211?lang=nl

http://WWW.wijkbijduurstede.nl/traffic/index.php?tpl=9&AID=131683&FID=1231

No comments:

Post a Comment