Sunday 2 July 2006

Warm he?

Wat een uitzonderlijk hete dag is het vandaag. Om ongeveer 16:45 uur stond de buitenthermometer op 33 graden en dat kan hier aan de kust wel een bijzonder hete dag genoemd worden.

Vanmorgen eerst mijn dagelijkse rondje gemaakt met Jufo. Het dier had het toen al erg warm met die dikke vacht. Maar ja ik kan mij haar niet voorstellen zonder. Ik zie me al lopen met een naakte herdershond. Toen we thuiskwamen slurpte ze eerst bijna een liter water naar binnen. Ongelooflijk zoals die beesten kunnen drinken.

Daarna hebben we zelf ook maar wat koels gedronken en ben ik op pad gegaan om te kijken hoe druk het ging worden aan het strand. De parkeerplaatsen daar in de buurt stonden al mudjevol.

Het is wel grappig om te zien hoe automobilisten hun best doen om zo dicht mogelijk bij de strandopgangen hun vervoermiddel te parkeren. Tientallen rondjes worden er om al die geparkeerde auto's gereden, in de hoop dat er eentje tussenuit zal vertrekken. Of misschien is er nog wel een klein gaatje te bemachtigen. Maar meestal is het dikke pech, want alle bestuurders van de geparkeerde karretjes liggen met hun dikke billen in het hete zand.

Ik ben maar weer eens het strand opgelopen. Met die melkwitte benen van mij moet ik wel zijn opgevallen, maar dat kan mij eigenlijk niets meer schelen. Het was wel leuk om te zien hoe een aantal Duitsers weer een stukje Nederland hadden bezet. Naast de overbekende kuil, stond op een verhoogd bergje zand, heel trots en goed zichtbaar voor iedereen, een klein Duits vlaggetje. Hiermee werd aangegeven dat dit bezet gebied was verklaard en dat indringers beter konden opzouten. En zoals te zien is aan de grote lege ruimte er omheen durfde er ook niemand meer in de buurt te komen.

Net zo leuk is het om te kijken wat al die mensen nu eigenlijk doen op het strand. Sommige vaders vermaken zich met hun kinderen en doen spelletjes. Anderen smeerden elkaar in met een of ander vet goedje waar je bruin van zou worden zonder te verbranden. Er werd in strandstoelen onder een parasol een goed boek gelezen. Er word gekletst, gespatterd, languit en lui gewacht op dingen die nooit komen. Maar alles bij elkaar is het genieten. En wat ik zelf deed? Nou gewoon weer wat mensen observeren, hier en daar een fotootje maken en een paar videobeelden vastgelegd die misschien later nog eens te gebruiken zijn. Het was een heerlijke dag. En het wordt vanavond een zwoele avond.

En nu een heerlijk glas koel bier.

No comments:

Post a Comment