Friday 7 July 2006

Er is niet veel veranderd.

Vanmorgen was ik al over de helft van mijn rondje "hond uitlaten". Ik loop meestal een vaste route door het duingebied langs "Het Zwanenwater". Een mooi stukje waar je de hond nog vrij mag laten loslopen. Een ontmoetingsplaats van mens en dier waar vaak het een en ander wordt bijgepraat.

Ik was dus alweer op de terugweg en zag een grote vent het duin opklimmen. Krantje in zijn hand, liep hij op zijn gemak het looppad op en keek eens links, en toen naar rechts. Hij had mij zeker niet zien aankomen want plotseling, op nog geen 100 meter bij mij vandaan, trok hij zijn broekriem los, liet zijn broek op zijn enkels zakken en ging door de knieƫn. Half op zijn hurken zittend vouwde hij rustig zijn krantje open en wilde net het eerste ochtendnieuws gaan lezen. Tenminste, die indruk wekte hij.

Maar voordat hij de eerste regel had gelezen keek hij nog eens om zich heen. Toen kreeg hij mij in het vizier. Rustig en beheerst greep hij met beide handen zijn broek weer vast, ging staan, trok de broek omhoog en maakte zijn broekriem weer gedeeltelijk vast. Kennelijk vond hij het nu ook te gortig om, midden op het looppad, zijn blote kont naar het Oosten gericht, onder mijn toeziend oog, een Forrest Dump te maken.

Hij stond nu rechtop, met zijn krantje in de hand te wachten tot ik voorbij zou zijn gelopen. Alsof hij op dit vroege uur alleen maar stond te genieten van de frisse ochtendlucht in de duinen, keek hij heel onschuldig in het rond en deed net alsof hij mij niet opmerkte. De gluiperd.

Aan dit soort asociaal gedrag kan ik me behoorlijk ergeren en vond het daarom gewenst hem er op te wijzen dat hier veel mensen met hun hond lopen en dat dit soort gedrag niet op prijs wordt gesteld. Ook al is er niemand in de buurt, dan doe je zoiets niet. Als de nood dan zo hoog is, zoek dan een beschut plekje waar niemand het kan zien (en ruiken). Maar ga niet midden op een pad zitten kakken waar tientallen mensen over lopen.

Hij mompelde wat met een buitenlands accent en schuifelde aarzelend het pad af op zoek naar een beschut plekje om zijn kringspieroefeningen te doen.

No comments:

Post a Comment