Saturday 22 July 2006

Julianaplein .


Op het Julianaplein in Den Helder was vanmorgen een of ander groot opblaasbaar speelveld geplaatst. Een flink aantal jongens was daar lekker bezig een partijtje te voetballen. Hoe meer ik daar over nadenk des temeer begin ik dit initiatief te waarderen. En weet je waarom? Die jongens hebben dergelijke mogelijkheden en ruimte nodig. Vroeger was de ruimte vanzelfsprekend. Er waren weinig of geen auto's in de straten. Er was geen verkeersdrukte, het was daardoor een stuk veiliger op straat en als kinderen konden we gewoon op straat een balletje trappen tegen een blinde muur of op een pleintje in de buurt. Tegenwoordig is dat anders komen te liggen. Nu staat op elke vrije vierkante meter wel een auto, of iets dat er achter hangt. Alles draait tegenwoordig om auto's.

De gemeenschap zou meer van dit soort goedkope en veilige voorzieningen kunnen maken in de buurt waar de kinderen wonen. Je houdt ze van de straat en dat is veilig voor de kinderen en voor de eigendommen van de ouders.


Het viel niet op of er enig toezicht op dit spelletje was, maar het ging er erg leuk aan toe. Mensen bleven gewoon even kijken en genoten zichtbaar van het fanatieke spelletje, want er werd heel serieus gespeeld. Waar die knulletjes de energie vandaan halen met die warmte is mij een raadsel, maar waarschijnlijk ging dat vroeger precies hetzelfde bij ons. Ik bleef er nog een
poosje naar kijken voordat ik een kijkje ging nemen in Huisduinen

Aangekomen op "De Dijk" en onder het zicht van de de vuurtoren "Lange Jaap" zag je het verdorde gras. Alles ziet er bruin uit door gebrek aan water en de hitte onder de volle zon. Het heeft al weken niet geregend hier en aan alles kun je zien dat er nu wel weer eens een buitje mag vallen, maar niet te lang alsjeblieft. :-)

Als ik nu goed luister..... dan hoor ik in de verte gerommel.... en de lucht betrekt... het is helemaal grijs.... Het lijkt wel of er een hogere Geest is die naar mijn regendansje heeft gekeken.

En vijf minuten later:

Het regent nu echt!

No comments:

Post a Comment