Saturday 15 July 2006

Nationale Vlootdagen Den Helder

Op de foto's staat de tijd verkeerd aangegeven. Mijn camera was even van slag, maar verder klopt alles.

Ooit heb ik zelf bij de Koninklijke Marine gediend als beroeps militair (1955 - 1962). In die tijd mocht je als marineman sporadisch op dit gedeelte van de Helderse Marinehaven komen. Als je er niet werkte of er niet om een dienstreden moest zijn, dan was dit gewoon verboden gebied. En ik denk dat daar niet veel aan is veranderd. Maar drie dagen per jaar worden de slagbomen opgehaald en staat het gebied open voor iedereen. Behalve als je verkeerde bedoelingen hebt.


Jaarlijks worden er Nationale Vlootdagen in Den Helder gehouden. Tienduizenden mensen bezoeken dan de Nieuwe Haven, zoals dat havengedeelte van de Koninklijke Marine heet. Men heeft er dan vrij toegang en op een aantal schepen mogen de bezoekers aan boord om te kijken hoe die schepen er van binnen uitzien en kunnen ze ook beoordelen wat er met hun belastingeld wordt gedaan.


De mensen maken er een "Dagje Uit" van. Er wordt langs de wallekanten lekker in de zon gezeten. Eten en drinken mee en kijken naar de demonstraties van Mariniers, schepen, helicopters en bootjes in de haven.


Heb je geen eten en drinken bij je, dan is er nog geen man overboord om in termen te blijven. Over het hele terrein staan verschillende kramen met etenswaren en drinken . Alles tegen zeer redelijke prijzen. Dus je hoeft eigenlijk niet te slepen met een lunchpakketje.


Het was vanmorgen prachtig weer en nadat ik eerst wat over de markt had gezwalkt, drentelde ik langs de kades van de Zuidstraat en de Binnenhaven naar de Nieuwe Haven van de Marine. Dat is best een pittige wandeling maar het was de moeite waard. Als je weer in die bekende omgeving komt, dan komen er vanzelfsprekend ook weer herinneringen boven over de tijd dat je zelf nog een jonge vent was en hier je werk deed.


Wat mij het meest opviel was dat de vloot een stuk was ingekrompen en de schepen er heel anders uitzagen dan in mijn Marinetijd. Maar dat zal wel komen doordat de taken van de Marine nu heel anders zijn komen te liggen.


Spectaculair zijn altijd de demonstraties van de Mariniers. En kleine jongens vinden het allemaal maar wat spannend om met die sterke Mariniers in een bootje aan een "actie" te mogen meedoen.



Wat er nu met die tassen aan de hand was weet ik niet precies, maar zover mijn waarneming ging werden die van de bezoekers tijdelijk "in bewaring" genomen, want ze kregen een bonnetje mee. Precies zoals dat bij een garderobe in het theater gaat. En natuurlijk we snappen wel waarom dat zo werd gedaan.



En dit vond ik ook wel weer apart. Een oude, goed geconserveerde Jeep, die uit de tweede wereldoorlog stamde. De originele Amerikaanse Sterren stonden er nog op. Echt iets om heel zuinig op te zijn.




No comments:

Post a Comment