Saturday 6 January 2007

Mijn nieuwe hoortoestellen

Het nieuwe jaar begon voor mij meteen met een spannende ervaring. Op 2 januari, de eerste werkdag van het jaar, was mij gevraagd om terug te komen bij de audicien om mijn hoortoestellen te komen passen, en moest het een en ander worden ingesteld. Ik was erg benieuwd hoe het deze keer zou gaan. Het vorige setje hoortoestellen heeft nooit goed gewerkt en werd al na 1 uur dragen een kwelling. Jeukende gehooringangen, alsof er een leger mieren in en uit liepen. Telkens trok ik die apparaatjes weer uit mijn oren totdat ik ze uiteindelijk helemaal aan de kant gooide. Dan maar leren leven met slechthorendheid, was mijn gedachte. Het was wel jammer, want buiten het feit dat het erg vervelend is om niet goed te kunnen horen, gooi je zomaar heel kostbare toestellen aan de kant. Dit beeld stond mij weer voor ogen en ik was vastbesloten er nu niet zo makkelijk mee accoord te gaan. Nee, deze keer gewoon op mijn eigen gevoel en ervaring afgaan.

De audicien die mij nu helpt pakt het bijzonder serieus aan, vraagt veel aan mij, past en stelt kleinigheden bij. Verder heb ik de toezegging dat het helemaal goed gaat komen en dat we pas klaar zijn als ik echt helemaal tevreden ben. Er is wel degelijk verschil tussen leveranciers van dit hulpmiddel.

We bouwen het dragen van de hoortoestellen geleidelijk op. De eerste dag een uurtje, de tweede dag een paar uur en zo verder. Eerst binnen, daarna ook naar buiten en in de auto. En het wonderlijke is dat ik nu GEEN last heb van die jeukende gehooringangen. Dat komt door de piepkleine luidsprekertjes die nu in mijn oren worden ingebracht. Niet meer die harde proppen gegoten kunststof. Daar schijn ik allergisch voor te zijn. Een ander voordeel is, dat de apparaatjes zo onopvallend zijn, iemand die niet weet dat ik ze draag ziet er nauwelijks iets van.

Mijn ervaring tot nu toe is totaal anders, ik hoor nu geluiden die ik eigenlijk een beetje vergeten was, of waarvan ik mij niet meer bewust was dat zij bestonden. Zo hoor ik mijn eigen voetstappen op de tegels van de straat en in huis. Het tikken van het uurwerk aan de muur. Eerst keek ik achter de televisie of daar iets niet in orde was, maar het was de wandklok. Ook als ik loop, dan hoor ik het schuren van mijn kleding, zoals bijvoorbeeld mijn broekspijpen die tegen elkaar schuren onder het lopen. Ik kan weer naar de TV kijken en radio luisteren met het geluid op een normaal niveau. Heel gewoon misschien, maar voor mij is dat heel bijzonder. Ik kan weer bijna normaal horen!

Het zal wel duidelijk zijn dat ik nu al heel tevreden ben met hetgeen al is bereikt, maar misschien valt er nog iets te verbeteren, maar dat "hoor" ik nog wel van de audicien die mij hierbij helpt.

Hier is wat informatie te vinden over de hoorstoestellen die ik nu draag:

http://oticondelta.com/eprise/main/Oticon/com/SEC_Products/SEC_Delta/_index

en hier de winkel in SCHAGEN waar ik zo tevreden over ben:

http://www.schoonenberg.nl/Winkeladressen


7 comments:

  1. I'm really happy for you, that your new hearing aid is more comfortable and effective in allowing you to pick up small sounds. That's wonderful! I know how difficult it can be to find just the right apparatus, and it appears you had a very good technician helping you to select the right one. I know you will enjoy the sounds of nature when you are outside.

    ReplyDelete
  2. Thank you Ellen for the translation in a nut shell :-)

    ReplyDelete
  3. Herman, I am glad that your new hearing aid is working so well for you. Those small sounds are things most of us take for granted.

    Thanks you for your link to my site on New Years Eve. That was very nice of you.

    I enjoyed your Cold Swim Photos. Here it is called the Polar Bear Swim. I have never been brve enough to do it.

    I am so glad that you have the translator on your site. It is so nice to read your posts.

    Keep Well!

    ReplyDelete
  4. Wat geweldig!

    Ben blij voor je, dat er weer een wereld voor je open gaat, zonder al te veel bijkomende ongemakken.

    Trouwens nog een vraagje: heb jij nog ergens een digitale video-versie opgeslagen van mijn eindexamenconcert?

    Daar ben je destijds wel mee bezig geweest, maar je kon op het laatst mijn titellijstje niet openen, voor de afwerking.

    Als je ergens nog een versie hebt bewaard, op Harddisk of op CD/DVD, dan wil ik die best graag hebben, om naar te kijken, maar ook om stukjes van te gebruiken.

    Ik heb hier ook nog goeie externe geluids opnamen op CD, mocht je die er onder willen zetten (nu je weer kan horen....:-) Maar dat kan ik zelf ook een keer doen, hoor, ik wil je niet aan het werk zetten!

    Liefs,
    Marianne

    ReplyDelete
  5. what a great way to start the new year! I'm so happy for you. It will be a whole new world of sounds for you now.

    ReplyDelete
  6. Thank you all for the kind and encouraging words, I almost can hear you from that distance :-)

    ReplyDelete
  7. Goede morgen.
    Herman ik heb het hier weer bekeken.Ben erg blij voor je dat het hoorapparaat zo positief werkt.
    En er een nieuwe wereld voor je opengaat.Fantastisch is dat.
    Dus het begin van 2007 is inderdaad goed.
    Verder doe ik de hartelijke groeten.
    Liefs van Miret.

    ReplyDelete