Friday 8 December 2006

Kerststemming


De Kerststemming wil nog niet erg bij mij aanslaan. Het lijkt wel of het overal om mij heen een beetje hapert. Al een paar dagen achter elkaar ben ik op verschillende plaatsen winkels en warenhuizen binnengestapt, maar het ziet er allemaal wat zuinig uit moet ik erkennen. Hier en daar hangt nog Sinterklaasversiering en daar tussendoor wat armetierige takjes dennengroen met een verdwaalde kerstbal en een Zwarte Piet. Niet iets waar ik nou een vrolijk Kerstgevoel van krijg. Geen kerstliedjes in het winkelcentrum en in de winkels zelf ook al niet. Het weer werkt natuurlijk ook niet mee. Gisteren een stevige storm met regen en donderslagen. Vandaag nog steeds harde wind , maar vooral regen, veel regen.



Dat ontbrekende kerstgevoel probeerde ik gisteren te compenseren door op het internet iets op te zoeken wat mij verder zou kunnen helpen om in die kerststemming te komen. Tijdens mijn zoektocht gingen mijn gedachten terug naar de Christmas Carols van Charles Dickens. Het schoot mij te binnen dat altijd op tweede kerstdag Het kerstverhaal over Ebenezer Scrooge and the ghost of Jacob Marley op TV wordt uitgezonden. Elk jaar blijft dat leuk en in zekere zin spannend, al weet je al jarenlang hoe het verhaal verloopt.


In Google op de zoekregel; "Charles Dickens" ingetikt, en wat er dan allemaal tevoorschijn komt over die man. Veel over Oliver Twist, A Tale Of Two Cities, The Mystery Of Edwin Drood, The Cricket In The Heart, Great Expectations en natuurlijk van alles en nog wat over de Christmas Carols. En nog veel meer, probeer maar eens :-)


De regen weerhield me er vandaag niet van om toch de deur maar even uit te gaan. Ik moest uiteindelijk toch ook nog een audicien opzoeken om een afspraak te maken voor een uitgebreide gehoortest. Van de verzekering krijg ik een tegemoetkoming in de kosten voor nieuwe hoortoestellen, maar ik moet er zelf een flinke zak geld naast zetten. Maar ach, het is niet anders.


En dan drentel je wat door de regenachtige straatjes en over de marktplaats van Schagen, op zoek naar mooi versierde kerst-etalages en versierde winkels. Maar dat viel nog steeds erg tegen. Alleen op het binnenplein van het winkelcentrum stond wat handel voor de verkoop, maar het mag geen naam hebben.


Het zal wel goed komen met dat Kerstgevoel, gewoon niet meer zoeken.... ineens is het er!


4 comments:

  1. That one didn't come through very well in translation. I think you're getting a lot of rain, though;)

    ReplyDelete
  2. I hope the translation in my e-mail made it understandable. :-)

    ReplyDelete
  3. Hi Herman.
    Heb hier een bezoekje gebracht en je blogs gelezen.Je krijgt je nieuwe hooraparaat.Maar kost weer hoopjes poen.Zo gaat het altijd als je wat mankeert ben je slecht af.Alles kan als je maar betaald.Dus wij zijn altijd de klos.Het is niet anders.

    Je hebt nog geen kerstgevoel zeg je.Ik al wel.Hebben de boom al staan en veel luisteren naar kerstmuziek.Komt het vanzelf.Op de spaces heb ik ook kerstmuziek.
    Verder wens ik jullie een prettig weekend en tot horens maar weer.

    Veel liefs en
    groetjes van Miret.

    ReplyDelete
  4. Eén van de leukste vertolkingen van Dickens' Christmas Carols, vind ik de filmversie met Bill Murray in de hoofdrol, in 'Scrooged' (1988). Die kan ik ieder jaar wel kijken...

    Lfs,
    Marianne

    ReplyDelete