Sunday 10 December 2006

De kortste dag nadert.


Vanmorgen, tijdens het uitlaten van de hond, werd mijn aandacht ineens getrokken door grote groepen overvliegende ganzen. De kenmerkende V-vorm en het krakende gak-gak geluid vanuit die groepen kon je niet ontgaan, ook al ben ik dan slecht horend. Het was een fascinerend gezicht om de ene na de andere groep in zuidelijke richting te zien vliegen. Tot een zeker punt, en daar bogen de voorste groepen ineens af naar het Zuid-Westen en ik zag ze boven het natuurgebied "Het Zwanenwater" wat rondjes vliegen. De ene na de andere groep boog af naar dat gebied, en ik kreeg de indruk dat ze daar zouden landen. Maar nee hoor.... Ze verzamelden zich daar en vlogen weer door, nadat de achterblijvende groepen zich bij de eersten hadden aangesloten en gezamenlijk vlogen ze verder, pal Zuid.

Een donkere wolk vogels tekende zich af tegen de koele blauwe hemel met in de verte een grijze zweem tegen de horizon. Tot ver voorbij Petten, zeker zo'n 6 á 7 kilometer verder kon ik die grote groep nog in de lucht zien. Toen verloor ik ze uit het oog. Ik vraag me af of het misschien toch een voorteken is, dat er geheel onverwacht, nog een koude winter aankomt. De natuur geeft die dingen zelf aan en ik geloof in het instinct van dieren, die reageren altijd op dingen die wij mensen niet meer herkennen. Het doet mij denken aan de ramp die zich over een paar honderdduizend mensen voltrok toen die tsunami zich voltrok in Indonesië, India en Sri Lanka. Het vreemde was, dat kort daarvoor alle dieren, zoals vogels en viervoeters, al lang waren vertrokken naar hoger gelegen gebieden. Ik wil hiermee alleen maar zeggen dat dieren dit soort veranderingen blijkbaar aanvoelen en dat wij mensen dat gevoel al lang zijn kwijtgeraakt, misschien wel nooit hebben gehad.


Even terzijde, waar ik het eigenlijk in eerste instantie over wilde hebben. In deze donkerste dagen van het jaar, kijk ik altijd uit naar het moment dat de aarde zich weer beweegt in de richting die zorgt voor meer licht. Ik vind elk jaargetijde wel mooi hoor, maar mijn voorkeur gaat uit naar het voorjaar. En binnenkort gaan we weer mijn goede kant op.


Klik op de foto voor vergroting.

Op de bovenste twee foto's is te zien dat de dagen overal ter wereld even lang duren, namelijk 12 uur. Dat is op de dag dat de Lente begint (21 maart) en op de dag dat de Herst begint (21 september). Op die twee datums staat de aarde ook het verst van de zon verwijderd (Equinox).

Op de foto links-onder is te zien dat de langste dag op het Noordelijk halfrond is wanneer de Zomer begint (21 juni).

Op de foto rechts onder is te zien dat de korste dag op het Noordelijk halfrond is wanneer de Winter begint (21 december, dit jaar 22 december).

Heel erg technisch gesproken zitten in die datums wel verschillen hoor, maar die ga ik hier niet opsommen of verklaren :-)


1 comment:

  1. I believe animals have much better instincts than we do. I think humans have learned to ignore that "gut feeling" that is meant to protect us. We're so busy not wanting to look foolish by overreacting, we tend to push away our "spidy-senses" (from spider man) and hope for the best.

    There's a joke that I heard years ago when talking about Canada geese:

    Do you know why one side of the "V" is longer than the other?






    cuz there are more geese on that side.

    I didn't say it was a good joke...

    ReplyDelete