Wednesday 18 January 2006

Uitzien naar het voorjaar.




Vlak achter ons huis, een 50 meter verder lopen, zit je alweer aan de grens van ons kleine dorp. Je kijkt uit over bollenvelden die nu nog zijn afgedekt met stro om de bollen tegen vorst te beschermen. Over een paar maanden zie je weer prachtige velden in vele kleuren. Elk jaar is het een verrassing wat er nu weer tevoorschijn komt en op welk tijdstip. Bijna alle grond wordt tegenwoordig gebruikt voor de bollenteelt. Waar vroeger koeien en paarden graasden in groene weiden, daar zie je nu meestal donkere zandgronden al dan niet afgedekt met stro. Enkele weken staan de velden in volle bloei, maar kort daarna worden de koppen er alweer afgehaald en moet je weer een jaar wachten. Doordat de bollensoorten niet allemaal tegelijk uitkomen duurt het toch maanden voordat alles weer uitgebloeid en gerooid is.

Maar over die velden heen zie je het Zwanenwater, een prachtig natuurgebied met heel veel vogels die je vanuit een observatiehut kunt bekijken in hun natuurlijke omgeveving. Ook staan er zeldzame plantjes heb ik me laten vertellen, maar daar heb ik eigenlijk weinig verstand van. Ik kan wel genieten van alle mooie dingen die ik zie, zonder dat ik overal verstand van heb.

Het gele apparaat is simpel gezegd een grote pomp die grondwater oppompt en afvoert in het riool, of in putten voor de afvoer van hemelwater. Dit schijnt enkele dagen te duren. We zijn allemaal wel erg benieuwd hoe het er gaat uitzien, en hoe lang we in de rommel moeten zitten, maar het komt best voor elkaar denk ik.

No comments:

Post a Comment