Friday 31 August 2007

Dolfinarium Harderwijk


Het moet ongeveer 40 jaar geleden zijn, dat we naar het Dolfinarium in Harderwijk zijn geweest. "We", dat waren mijn zoon, toen dus ongeveer 6 of 7 jaar oud, en ikzelf. Ik kan me nog herinneren dat mijn dochtertje altijd ziek werd als er iets spannends stond te gebeuren. Benauwdheid, veroorzaakt door chronische bronchitis, en alle nare verschijnselen die daarmee gepaard gaan. Een heel vervelende aandoening waarvan ze vandaag de dag nog steeds last heeft. Mamma bleef thuis met ons dochtertje, want het was onverantwoord om met haar weg te gaan. En Pappa ging met zoonlief toch maar naar die mooie dolfijnen kijken, hij had er al zo lang naar uitgekeken.

Approximately 40 years ago, I took my son with me to the Dolfinarium in Harderwijk. He was about 6 or 7 years old at that time.
I do remember that our daughter always became ill in situations with a lot of excitement.
Breathlessness, caused by chronic bronchitis, coupled with nasty side effects. A very annoying affection of which she has today still charge. Mamma remained at home with our little daughter, because it would be irresponsible to take her outdoors with us. And I went with my son to those beautiful dolphins.


Nu, na al die jaren maakte ik weer een flinke autorit van bijna twee uur naar Harderwijk. Daar werd ik door een soort parkeerwachter naar de eerste de beste parkeerplaats gedirigeerd. Op de parkeerplaats stonden weer een aantal van die jongens en meisjes die de toestromende auto's netjes naar een parkeerplek dirigeerden. Voor al deze service moest natuurlijk ook een prijs worden betaald, €6,00 voor de hele dag parkeren. Niet eens onredelijk naar de maatstaven van tegenwoordig. Op naar de kassa van het Dolfinarium en daar moest ook weer worden afgerekend, €29,75, nou en dat is niet niks.

Now, after all those years I made a considerable drive of almost two hours to Harderwijk. There I was conducted by a park-keeper to a parking place. On the parking place there were more of those boys and girls who conducted the cars neat to a place. For all these services had to be paid for, of course. The price was €6,00 for all day parking. Not even unreasonable towards the criteria of the present time. On to the pay-desk of the dolfinarium there they want money too, €29,75, that is not cheap.... or is it?



Het aanzien van het Dolfinarium heeft in de loop der jaren natuurlijk wel heel veel aanpassingen en veranderingen doorgemaakt, maar het grote theater met daarin het enorme basin kon ik mij nog goed herinneren. In mijn beleving waren er veel meer mensen die naar de dolfijnenshow kwamen kijken dan vroeger, maar dat zal wel verbeelding zijn. De opzet van de show is veel grootser van opzet, helemaal aangepast aan deze tijd. Belichting en geluid, helemaal van nu. Spetterende muziek om je in de sfeer te brengen en een muziekkeuze die mij goed aansprak. Mooi hoor.

Considering the Dolfinarium, it has experienced a lot of adaptations and changes in time of years, but I could remind myself the large theatre within this enormous basin. In my perception there were much more people now who came to the dolphin show then 40 years ago, but that will be imagination. The set-up of the show has been adapted more to this time. Light and sound are entirely of this time. Splattering music to bring you in the mood and a music choice which addressed me well. Nicely hear.



Het is boeiend en verbazingwekkend om te zien hoe die trainers met de dieren omgaan en welke prestaties er worden geleverd door de dolfijnen en de trainers. Er moet toch meer zijn dan alleen een soort gevoel om kunstjes te laten uitvoeren. Die dieren schijnen precies te begrijpen wat er van ze wordt gevraagd. En het respect van de trainers naar de dieren toe is ook zo goed zichtbaar. Over en weer lijken ze telkens weer veel plezier met elkaar te maken.

It is captivating and surprising to see how those coaches handle the animals and what is achieved by the dolphins and the coaches. There must be more than only one type of feeling to carry out. Those animals seem to understand what is expected from them. And the respect of the coaches towards the animals is also visible. From both sides they seem to have a lot of fun.



Ik heb genoten van het shouwspel, de sprongen van de dolfijnen waren schitterend. Er werd gesleept, geduwd, gegooid en getrokken aan de trainers, twee sterke, lenige jonge vrouwen en twee jonge mannen.

I have enjoyed the show, the jumps of the dolphins were superb. There, was pushed, dragged, thrown away and drawn on the coaches, two strong, agile young women and two young men.



Maar er is meer te zien en te beleven. De dolfijnen en walrussen kunnen ook worden bekeken vanuit een ondergronds aquarium. Daarvoor ga je eerst met een lift ongeveer 4 tot 5 meter ondergronds, daar kun je door enorme glazen wanden in de buiten basins kijken en zien hoe deze dieren zwemmen. Als je je van zo dichtbij ziet, dan pas dringt het goed tot je door hoe geweldig mooi ze zijn en wat zij van ons denken mag je zelf raden. Maar dat ze net zo nieuwsgierig zijn als wij, dat geloof ik wel. Deze walrus, ongeveer 1600 kg, beweegt zich kalm en gracieus door het water. En boven water zijn het grappenmakers met hun trainers.

But there is more to see and to experience. The dolphins and walruses can also be examined from an underground aquarium. For that you go firstly with a lift approximately 4 up to 5 meters underground, there you can look through enormous glass partitions in the outside basins and see how these animals swim. When you're so near to them, then you feel and see how terribly beautiful they are. This walrus, approximately 1600 kilogrammes, moves himself calmly and gracieus in the water. And above water they are commedians and joke makers together with their coaches.



Van dit stel heb ik een hele serie foto's gemaakt, maar dat komt een andere keer wel. Ook hier is weer duidelijk te zien hoe deze mensen met deze kolosale en sterke dieren weten om te gaan. Ik heb weer een geweldige ervaring achter me en ben zeker van plan er nog een aantal meer op te doen. Misschien kom ik nog een keer terug op dit onderwerp want ik heb daar in Harderwijk nog wel meer gezien en misschien is het wel leuk om dat ook te vermelden. We zien wel.
Een heel fijn weekend toegewenst.

Of this couple I have made a complete set of photos, but that comes another time, maybe. Here too you can see clearly how these people with these colossus and strong animals work. I have a rich experience behind me and there are certainly a number more to acquire. Perhaps I return again on this subject because I have seen much more in Harderwijk and perhaps is it nice to mention that another time. We'll see, however, a very nice weekend.

The translations cost me an awful LOT of time and I am now exhausted... pffftt.


No comments:

Post a Comment