Friday 3 August 2007

Amsterdam

Eergisteren, woensdag 1 augustus, begon de dag nogal fris, maar de vooruitzichten waren veelbelovend. Het zou een mooie dag gaan worden met veel zonneschijn en aangename temperaturen. Voor mij weer reden genoeg om er een uitgaansdagje van te gaan maken. Dus al vroeg met de hond op stap gegaan om haar uit te laten, dat uurtje mag ik haar niet onthouden. Weer thuisgekomen mijn videocamera opgepakt, naar het station in Schagen gereden, auto geparkeerd en een treinkaartje gekocht naar Amsterdam Centraal Station.

Het was vijf jaar geleden dat ik voor het laatst in Amsterdam was geweest, de stad waar ik als kleine jongen in de oorlogsjaren ben opgegroeid. Vanaf die tijd ben ik regelmatig in Amsterdam geweest, deels omdat ik er familie had wonen, maar ook omdat de stad zoveel met mijn vroegste jeugd te maken heeft. Er zijn zoveel bekende plekken, die er nog steeds hetzelfde uitzien, ondanks de vele veranderingen die in Amsterdam plaatsvinden. Gebouwen veranderen, doorgangswegen zijn in de loop der jaren aangepast, de samenstelling van de bevolking is erg veranderd, enorme uitbreidreidingen aan de rand van de stad, maar het karakter van de stad ligt in het centrum en die lijkt onaangetast te zijn. Middeleeuwse huizen verander je niet zomaar.

De treinreis verliep rustig en bij aankomst in Amsterdam moest ik wel even wennen aan de veranderde situatie in de stationshal en bij de uitgang. Er wordt daar hard gewerkt en ook hier worden grote aanpassingen en verbouwingen gepleegd die te maken hebben met de Noord-Zuid lijn, de ondergrondse metroverbinding onder de hele stad.

De weersvoorspelling klopte voor die dag. De temperatuur liep geleidelijk aan op tot 17 ° C en uiteindelijk werd het 21° C, een aangename temperatuur. Vóór het Centraal Station kun je instappen in een rondvaartboot om een tochtje te maken door een DEEL van de 1000 Amsterdamse grachten die een totale lengte hebben van 100 kilometer. In al de jaren dat ik Amsterdam ken, had ik de binnenstad nog nooit gezien vanaf het water, en ik vond het echt heel apart. Ook is het leerzaam omdat tijdens de vaartocht in drie talen, Nederlands, Duits en Engels veel bijzonderheden worden verteld over bepaalde plekken in de oude stad.

Van dit alles heb ik diverse videobeelden opgenomen. En thuisgekomen na deze fijne, maar vermoeiende dag, ben ik direct begonnen met de videobeelden over te brengen naar mijn computer om er een video van te maken. Dat vergt echter meer tijd dan ik oorspronkelijk had ingeschat. Ik heb zoveel beeldmateriaal waaruit ik een keuze moet maken om er één aansluitend beeldverhaal van te maken dat ik goed moet afwegen wat ik kan weglaten of inkorten. Het lijkt net zoiets als het schrijven van een boek. Vroeger leerde ik, dat de kunst van het schrijven van een goed boek lag in het weglaten van woorden en hele zinnen. En zo is het ook met het laten zien van beelden. Ook wil ik niet tewerk gaan als een soort reporter of nieuwsberichtgever. Korte, snel opeenvolgende beelden, dat kan zeer vermoeiend zijn, dus bij mij gaat het tempo iets omlaag om de ogen en de geest wat rust te gunnen. Dus nu moet ik weer aan de gang, anders gaat het te lang duren.

Fijne dag vandaag gewenst aan eenieder, want het ziet er nogmaals naar uit dat het weer een mooie zonnige dag gaat worden.

No comments:

Post a Comment