Saturday 18 August 2007

Oud-Zuilen


De treinreis naar Amsterdam was mij goed bevallen en was reden genoeg om een goedkoop treinabonnement aan te schaffen. Afgelopen donderdag ben ik weer op de trein gestapt en naar Utrecht gereisd waar mijn dochter woont. Anderhalf uur reizen en geen last gehad van overvolle coupé's. Heerlijk rustig zitten op een comfortabele stoel en ontspannen naar buiten kijkend naar het voorbijglijdende landschap. Van het ene station naar het andere, in- en uitstappende passagiers gadeslaand. Dat ritje was eigenlijk zo voorbij. Vanaf het station Utrecht op de bus gestapt en bijna voor de deur bij mijn dochter werd ik afgeleverd.


Het lag in mijn bedoeling om in de omgeving van Utrecht wat foto's te maken waarmee ik weer een stukje zou kunnen schrijven om mijn weblog mee te vullen. We twijfelden nog even tussen de oude binnenstad van Utrecht, of naar de rand van Utrecht in de omgeving van Maarsen. We besloten uiteindelijk om naar Slot Zuylen te gaan in Oud-Zuylen (gemeente Maarsen), dat ligt langs de rivier de Vecht. Jaren geleden was ik daar al eens eerder geweest, maar in de loop der tijd waren de herinneringen daaraan wel enigszins naar de achtergrond gedrongen.


Voordat we het slot (kasteel) gingen bezoeken hebben we eerst wat rondgekeken in het dorpje Oud-Zuylen en langs de rivier de Vecht gelopen. Een prachtige omgeving om tot rust te komen en zeker een paradijs om te wonen langs de waterkant. Wat een bevoorrechte mensen zijn dat die op zo'n plaats hun woning hebben staan. Het zijn ook niet de armsten die daar hun stulpje hebben betrokken, want er liggen heel wat mooie vaartuigjes voor de woning gemeerd en daar moet je tegenwoordig wel iets aan kunnen beteden.


Ook worden er rondvaarttochten georganiseerd voor een betaalbare prijs. Onderweg worden dan een aantal interessante plaatsen bezocht om te bekijken, maar omdat we daar vooraf niet van op de hoogte waren, hebben we dat maar overgeslagen. We hadden ons immers voorgenomen om het Slot Zuylen te gaan bezoeken en om iets van de directe omgeving te bekijken. Gewoon wat rondlopen langs de waterkant en over brede en smalle paden door het oude park onder eeuwenoude kastanjebomen lopen. Houten bruggetjes oversteken en kijken naar twee groepen ganzen die een territoriumgevecht waren aangegaan.




Bij het bekijken van al mijn foto's realiseer ik mij nu pas hoeveel indrukken ik heb opgedaan, en vraag mij af of dat wel allemaal in 1 keer getoond en verteld kan worden. Dat wordt waarschijnlijk een veel te lang verhaal. Daarom morgen of overmorgen maar weer een stukje schrijven, dus er komt een vervolg om het verhaaltje compleet te maken.

Tot gauw en een heel fijne zondag gewenst.


No comments:

Post a Comment