Tuesday 3 July 2007

Waar ben ik aan begonnen!?



Dat is een vraag die ik mijzelf de laatste weken regelmatig stel.....

4 Weken geleden kocht ik een nieuwe computer om voorbereid te zijn de eventuele overstap naar Windows Vista te wagen. Maar er waren ook andere redenen om een snellere computer aan te schaffen. Ik doe ook nog het een en ander met foto's en video, en de programmatuur daarvoor is zodanig verbeterd dat je wel genoodzaakt bent een snelle pc daarvoor te gebruiken. Dat was de achterliggende reden voor deze aanschaf.


Toen ik het nieuwe apparaat had opgehaald bij de leverancier, was het eerste wat ik deed de kast openmaken en kijken hoe het inwendige er uitzag. Dat was wel in orde, alles was netjes ingebouwd en de kabeltjes weggewerkt. Dus nu moesten alle aansluitingen worden overgezet van de oude computer naar de nieuwe. Insteekkaarten overgezet en daarna volgde er een hele reeks handelingen die te ingewikkeld zijn om "even" uit te leggen. Maar samengevat komt het er op neer dat er heel veel software moest worden overgezet van het ene apparaat naar het andere, en dat gaat niet zomaar.

Veel geregistreerde software moest ik eerst afmelden (de-activeren) op de servers van de makers van die programma's. Daarna opnieuw installeren op de nieuwe computer, toen weer aanmelden (activeren) op de server enzovoort enzovoort. Echt een heel karwei waarmee ik eerlijk gezegd een paar weken bezig ben geweest. En wat gebeurt er na 3 weken? Ja hoor... De computer stopte spontaan, begon weer op te starten uit zichzelf , stopte weer, en hup daar begon hij weer met opstarten en dat ging nog even zo door. Er was dus duidelijk iets niet in orde.

Harddisk CRASHED

Nou ben ik wel het een en ander gewend met het gedrag van computers en software, maar nu werd ik echt boos. Alle draden en kabels weer losgekoppeld, pc in de originele verpakking gedaan en teruggebracht naar de leverancier. Nou die zou hem wel "even nakijken".....

Nadat er bijna een week was verstreken kwam er een telefoontje dat ik de pc weer kon ophalen. Één van de harddisks was niet in orde geweest en had het begeven, maar het was wel de harddisk waarop ik net alles had geïnstalleerd! Alles weg dus, met het gevolg, dat ik nu alweer een dag of drie bezig ben met opnieuw installeren en het verhaal herhaalt zich voor de tweede keer. Zo af en toe heb ik nu een troostend woordje nodig om mij op te peppen en al deze rommel en draden even te doen vergeten. Daarom maar tussen alle rommel door een stukje schrijven in mijn blog, dat helpt ook nog wel eens.

No comments:

Post a Comment