Friday 25 May 2007

Zandsculpturenfestival 2007


Eergisteren (woensdag), ben ik naar het Zandsculpturenfestival geweest. In Vijfhuizen, een plaatsje bij Haarlem, staat het gebouw waar voorheen de Floriade werd gehouden, een enorme expositieruimte die nu in gebruik is genomen door sand carvers vanuit de hele wereld.


Het thema is de herdenking en eerbetoon aan Michiel de Ruyter, die dit jaar 400 jaar geleden werd geboren. Admiraal Michiel de Ruyter wordt algemeen gezien als een Nederlandse zeeheld uit de 17de eeuw, ook wel de Gouden Eeuw genoemd.



In televisieprogramma's en op foto's heb ik de beelden uit zand natuurlijk wel eens bewonderd, maar wanneer je ze in werkelijkheid ziet, dan krijg je toch wel heel veel bewondering voor de kunstenaars die ze hebben gemaakt. Het mag al een wonder heten dat het allemaal overeind blijft staan.


De beelden zijn opgebouwd uit speciaal rivierzand en water, en ze zijn zo gedetaileerd dat ze levensecht lijken. Houding en gelaatsuitdrukkingen zijn heel indrukwekkend uitgevoerd. Daarom heb ik er flink wat foto's van gemaakt om te bewaren want in september wordt de boel weer afgebroken en is het weg.


Er zijn heel veel taferelen te bewonderen en ik maak maar een greep uit al die kunstwerken en toon een paar details om te laten zien hoe serieus er aan is gewerkt.


Vooral de zeeslag die is uitgebeeld is een indrukwekkend tafereel. Ik vroeg mij af hoe zij al die afzonderlijke beelden in die grote zandhoop hebben kunnen maken zonder de andere beelden te beschadigen.



Dit was weer zo'n ervaring waar ik vroeger eigenlijk nooit aan toekwam. Nu ben ik toch weer een ervaring rijker en heb echt genoten vand de fantasie en het vakmanschap van deze kunstenaars. Het is een aanrader om ook eens te gaan kijken als zoiets bij jou in de buurt is. En nu met een grote knal er uit.


De hele fotoserie zet ik binnenkort wel weer in een fotoalbum in "Flickr" en wie nu nog iets meer wil weten over het festival klikt maar op onderstaande link.


3 comments:

  1. Isn't that absolutely amazing, Herman? It just goes to show you, an artist can use almost any medium to create art. I can't believe the detail in these sculptures. Very cool.

    ReplyDelete
  2. Amazing skill and detail in those sculptures.

    ReplyDelete
  3. Oh to be so talented! The details are extraordinary.

    ReplyDelete