Tuesday 22 May 2007

Kasteel Radboud, Medemblik (2)


De volgende tekst heb ik geleend van de webstie over Kasteel Radboud. Het is zo'n duidelijke samenvatting dat ik die niet beter zou kunnen verwoorden. Het is de moeite waard om eens op die site rond te snuffelen en te ontdekken wat er allemaal te zien en te doen is rond Kasteel Radboud.


"Volgens een legende uit 1517 stond er in de 7de eeuw op de plek aan de zuiderzee het kasteel van Radboud, koning der Friezen. Resten van dit kasteel zijn nooit teruggevonden, maar aan het eind van de 13de eeuw verrees wel degelijk een sterke burcht in Medemblik aan de Zuiderzee. Graaf Floris V van Holland liet deze burcht bouwen op een goed verdedigbare plek, die aan drie kanten was omringd door de Zuiderzee.

Floris bouwde de burcht als onderdeel van een reeks burchten om de Westfriezen in bedwang te houden. Het enige kasteel uit deze reeks dat nog bewaard is gebleven, is het kasteel Radboud.


Van deze dwangburcht zijn twee woonvleugels, en een vierkante en een ronde toren intact gebleven. De omvang van de oude burcht is nog te zien op het terrein van het kasteel. Het grondplan komt in grote lijnen overeen met dat van het Muiderslot. Kasteel Radboud moet een sterke burcht geweest zijn. Het kasteel is altijd gebruikt als verdedigingswerk of als toevluchtsoord. Er heeft nooit een adellijk geslacht in gewoond. Toen aan het eind van de 16de eeuw in Medemblik stadswallen werden aangelegd, verloor kasteel Radboud zijn functie als verdedigingswerk en raakte geleidelijk aan in verval."

Maar na een ingrijpende restauratie in 1889 verkeert het kasteel nu weer in uitstekende staat. En eenmaal binnen, in het kasteel voel je bijna de oude sfeer van weleer als je je verbeelding wat ruimte geeft. Er is ook wel aan gewerkt om dat gevoel op te roepen. Naast uigekiende aanwijzingen om op eigen gelegenheid een rondleiding te volgen door het kasteel, worden geluidsfragmenten en teksten afgespeeld. Dit moet een belevenis zijn voor kinderen met een beetje fantasie, maar ook ik als volwassene heb er van genoten en ook nog heel wat van opgestoken.



Vanuit de Ridderzaal, die nu is omgedoopt tot trouwzaal, krijg je volgens eenvoudig systeem een rondleiding. Je wordt een ruimte binnengeleid, waar in het midden een ronde tafel staat, middels knopjes indrukken kun je bijvoorbeeld graaf Floris V een relaas horen afsteken.

Via nauwe, smalle wenteltrappen kun naar de hoger gelegen ruimtes klimmen. Oops!.... ik ging het verkeerde trapje op.


Langs een andere nauwe ingang kwam ik op een gemetselde wenteltrap en klauterde naar boven, mij ondertussen afvragend hoe groot die soldaten geweest moeten zijn. Wat een kleine kereltjes als je bedenkt dat zij ook nog zware gevechtskleding droegen en wapens moesten meesjouwen. Maar aan het eind van de wenteltrap zag ik weer licht, dus was ik bijna boven.


Eenmaal boven aangekomen keek ik naar een ingewikkelde houten constructie die het ronde dak boven mij moest dragen. Kennelijk was ik in de ronde toren aanbeland. Nog een open trap omhoog en ik kreeg een mooi overzicht van de ronde ruimte beneden mij. Op het paneel staat een gevechtscene afgebeeld.


Weer door een nauwe opening gegaan en ik kwam op een zolder, bijna helemaal in het donker, en vanuit het duister hoorde ik tikkende geluiden op het dak. Opeens klonk een mannenstem die blijkbaar tegen iemand anders sprak. Het ging over Friesen en die verrekte Hollanders, het was duidelijk een gesprek met een politieke lading uit lang vervlogen dagen. Maar waar kwam die stem uit het duister nu vandaan? Ja... daar zag ik iemand op een stelling onder het dak, kennelijk bezig daar iets te repareren en sprekend met iemand die aan de buitenkant zou zitten.



Voor vandaag is dit weer genoeg, maar ik schrijf nog 1 vervolg, want er waren nog een paar leuke dingen. Dus voor nu..... tot de volgende keer.

1 comment:

  1. Mooi kasteel! Ik ben er nog nooit geweest, wist niet eens dat het bestond. Maar ook ik heb deze week een aantal uur in een kasteel rondgestruind. Zo dichtbij, maar ook daar was ik nog nooit geweest: het Muiderslot.

    ReplyDelete