Monday 21 May 2007

Kasteel Radboud, Medemblik (1)


Jaren geleden, toen onze kinderen nog klein waren, zijn we ooit eens naar Kasteel Radboud in Medemblik geweest. Voor zover ik mij kan herinneren vonden zij het toen wel spannend, temeer omdat onze zoon zich in die tijd vaak ridder Ivanhoe waande en heel serieus in die rol opging. Gekleed in ridderkostuum, inclusief cape, plastic zwaard en helm joeg hij de buurtkinderen soms de stuipen op het lijf. Maar gewoonlijk liep het wel goed af.


Wanneer ik een kasteel zie, krijg ik zelf ook altijd nog beelden voor ogen uit de tijd dat ridders elkaar te lijf gingen. Gezeten op paarden, met pluimen op hun helmen, wapenkleden, harnas en beschermkappen. Hakkend met zwaarden en bijlen tot er nagenoeg niemand meer overeind stond. Het leek heldhaftig, maar achteraf bekeken was het een bloedige bedoening. Maar nog steeds spreken de middeleeuwen erg tot de verbeelding.


Vanmorgen gingen mijn gedachten even terug in de tijd. Eerst naar de tijd dat onze kinderen nog klein waren en dan...., steeds verder terug in het verleden. Ik liep de stenen slotbrug over en na het passeren van het stalen hek kwam ik op de grote binnenplaats van het kasteel. Twee enorme oude kanonnen hielden daar de wacht achter het hek en dat klopte niet met het verhaal in mijn hoofd. In de 13de eeuw bestonden deze dingen nog niet. Dan ontdek je dat na de middeleeuwen nog meer wapentuig is verzameld in het kasteel en dat het nu eigenlijk een museum is geworden. Een plek waar uit verschillende tijdvakken van alles en nog wat wordt bewaard. Maar toch is het ontstaan van het oude kasteel en de geschiedenis bewaard gebleven, want 20 stappen verder stond daar de "schandpaal". Het moeten toch wel erg kleine mensen zijn geweest in die dagen, want het apparaat was helemaal niet zo groot.


Dichterbij gekomen zag ik dat het kasteel er bijzonder goed uitzag, en ik werd nieuwsgierig hoe het er na al die jaren van binnen zou uitzien. Nog even een blik werpen naar de weg die ik had afgelegd tot het kleine bordes waar ik naar binnen moest.



Maar hoe het verder gaat vertel ik in de volgen post. Ik heb de uitdrukking

"Click em to BIG em
"

gepikt van Susan

Het is duidelijk dat daarmee wordt bedoeld om de foto iets groter te maken.
De volgende keer gaan we naar binnen.

Wordt vervolgd.....

1 comment:

  1. Klinkt spannend!

    Bijna alsof je vertelt over een herinnering uit een vorig leven, ergens in de 13de eeuw in plaats van in de vorige eeuw....

    Ik kon trouwens de hele afgelopen week om één of andere onduidelijke reden m'n comments niet plaatsten. Liep steeds vast op het inloggen. Dus heb ik de achterstand vandaag een klein beetje ingehaald!

    lfs, Marianne

    ReplyDelete