Monday 30 April 2007

Bruggen (2)



Over het Noordhollands kanaal liggen op talloze plaatsen bruggen van verschillende afmetingen en constructies. In het voorbijgaan, of zelfs als je over zo'n brug gaat, denk je er niet bij na. Een brug is zo'n normale voorziening dat het niet iets is om over na te denken. Alleen als het ding niet functioneert of geopend wordt voor een passerend schip en je gedwongen bent om te stoppen, ja dan heb je er ineens wel erg in. Het kan wel eens leiden tot ergernis omdat je vindt dat de brug te langzaam opengaat en sluit. Of het passerende schip vaart niet snel genoeg naar je zin. Dat geeft ergernis want uiteindelijk hebben we allemaal haast, alles moet snel gaan.



Het gaat ongeveer als volgt:
In de verte, nauwelijks zichtbaar op een afstand van zo'n 500 meter, nadert een schip de drijvende vlotbrug. Het schip nadert snel, want schepen hebben er tegenwoordig wel de vaart in.



Wanneer ze op ongeveer 250 meter is genaderd gaan er bellen rinkelen, het verkeerslicht springt op rood, aanrijdende auto's en rijwielen stoppen en de slagbomen komen naar beneden. Dan splitst de drijvende brug zich in twee delen en die schuiven ieder aan een kant onder het vaste gedeelte van de brug om de doorgang op het water mogelijk te maken. Je ziet nergens iemand die al die handelingen verricht, want dat gebeurt op afstand. Ergens zit een brugwachter op een centrale post, hij bedient meerdere bruggen en doet dat allemaal via geplaatste camera's bij de bruggen en beeldschermen in zijn centrale post.



Met een flink gangetje komt ze aan en op ongeveer 50 meter afstand wordt de vaart er een beetje uitgehaald en zie je de boeg positie krijgen om precies door de nauwe doorgang te kunnen varen. Hier ging het om de "Esmeralda" met thuishaven Rotterdam. De stad waar ik geboren ben. Een mooi passagierschip met veel mensen aan boord. Let eens op de lage opbouw waardoor het mogelijk is om onder de meeste bruggen door te kunnen varen. Makkelijk voor het schip en fijn voor de weggebruikers, beiden kunnen doorgaan zonder te stoppen.



En ja hoor, precies in het midden schuift het grote gevaarte met een respectabele snelheid door de nauwe opening. De kapitein of stuurman van dit schip had een vaste hand, want zonder ook maar even iets te raken gleed het schip moeiteloos door de erg smalle doorgang.



Aan de beweging van het schroefwater is te zien dat er vaart in zat. Naar mijn schatting was ze ongeveer 80 meter lang en dat is toch wel groot te noemen voor een binnenschip



In het Noordhollands kanaal zijn een aantal van deze vlotbruggen en regelmatig wordt de woonplaats daarbij aageduid met de naam van de vlotbrug. Deze hindernis was genomen en de reis ging verder naar het volgende obstakel in het kanaal.



Ze moest nog een aantal vaste bruggen passeren om tenslotte in Den Helder te kunnen afmeren. Waar de reis uiteindelijk naar toe zou gaan weet ik niet, maar in ieder geval richting Den Helder.

1 comment:

  1. What a pretty sight, Herman. But that ferry looks like it has to squeeze through the passage with an inch on either side! LOL It must have to suck in it's sides to get through!

    ReplyDelete