Monday 26 February 2007

Teruggevonden.

gedateerd 1952

Jarenlang heeft een origineel van deze tekening vroeger bij mijn ouders aan de wand gehangen. Ik kan mij dat nog herinneren als de dag van gisteren. Het was een houtskooltekening, getekend door de op één na jongste broer van mijn Vader, Oom Guus.

Oom Guus werd gezien als een "buitenbeentje", hij was anders dan zijn 4 broers en 5 zusters en is altijd bij zijn ouders blijven wonen tot hun dood. Daar voelde hij zich veilig en geborgen. Hij werd in die tijd ook meestal door jongere mensen gewoon bij zijn voornaam aangesproken en dat vond ik vreemd, want hij was mijn oom. Ik sprak hem altijd aan met "Oom Guus" en met "U" en ik weet, dat hij dat heeft gewaardeerd. Voorzover ik mij kan herinneren was hij een kunstenaar en werd door zijn ouders, broers en zusters erg gewaardeerd om wat hij maakte. Hij heeft een aantal schilderijen gemaakt, maar aan wie die zijn verkocht of, waar ze zijn gebleven dat weet ik niet.

Maar wat nu zo leuk is, is dat één van mijn nichten iets in gang heeft gezet om de wijd verspreide familie weer een beetje met elkaar in contact te brengen. Dat heeft er toe geleid dat bij de laatst levende broer van Oom Guus deze tekening weer boven water is gekomen. Een neef van mij, Marcel Verbrugge, die zelf ook beeldend kunstenaar is, heeft die oude tekening weer hersteld en er deze prachtige kopie van gemaakt. Marcel heeft mij ook een exemplaar cadeau gegeven en je zult begrijpen dat ik daar heel erg blij mee ben.



Zo kwam er ook nog een foto van een tekening tevoorschijn bij mijn nicht . Het is een ontwerp van een "glas in lood schildering" voor een kerk. Het beeldt het verhaal uit van Jeanne d'Arc die uiteindelijk haar leven op de brandstapel eindigde. Ook deze tekening van Oom Guus heb ik vroeger in werkelijkheid gezien en ook dit is weer heel bijzonder om terug te zien. Wie weet wat er nog boven water komt als dit nog even doorgaat.

5 comments:

  1. Heel bijzonder, om zo'n tekening jaren later terug te zien.

    Ik weet het niet zeker, maar kan het zijn dat ik dat paardenhoofd ook heb gezien vroeger, bij opa en oma thuis? Of is het mijn eigen associatie die hier opspeelt, met het tekenen van paardenhoofden? Ik zal die ene die ik maakte toen ik 13 was, een keer proberen te scannen...

    Ooit heb ik ook een paardenhoofd getekend (in kleur) voor een kinder-ponykamp in Putten (GLD), waar ik twee zomers groepsleidster was.

    Ik heb nog altijd spijt dat ik die tekening daar toen achter gelaten heb, omdat ze hem zo graag wilden hebben voor bij de entrée.

    Marcel maakt hele mooie dingen, zag ik op zijn site.

    Lfs,
    Marianne

    ReplyDelete
  2. Hmmm. I'm not sure why, but the translater didn't have the 'Dutch to Enlish' option today. That's a pretty horse, though! Take care, Herman!

    ReplyDelete
  3. Sharon:
    There are two translators in the sidebar; "Yahoo! Babelfish" and the "Free Translator" so you can make a choice :-)

    ReplyDelete
  4. Marianne:
    Die tekening zul je vast wel eens hebben gezien bij Opa en Oma. En ik ben nieuwsgierig naar jouw paardenhoofd :-))

    ReplyDelete
  5. Beautiful work. There certainly is a lot of talent in your family.

    ReplyDelete