Friday 9 February 2007

Sneeuwalarm!



Gisteren was het hele land in rep en roer, eigenlijk begon dat eergisteren al. Met bezorgde blikken werd al heel vroeg via nieuwsberichten bekend gemaakt, dat er hevige sneeuwbuien onze kant opdreven. Iedereen werd aangeraden om maar zoveel mogelijk binnen te blijven. Dus we moesten de deur maar niet uitgaan want dat kon erg gevaarlijk zijn. En als je er dan toch uit moest, dan moest je maar met openbaar vervoer gaan. Wel aardig gezegd, maar ook riskant, want het treinverkeer was uit voorzorg ook gedeeltelijk stilgelegd. Op Schiphol waren ook zo'n 190 vluchten uitgesteld, dat was nogal wat. Op de wegen werd driftig gestrooid met zand en zout. Ik hield het uitzicht naar buiten maar goed in de gaten, wilde er bij zijn om te zien hoe de eerste sneeuwbuien zouden neerdwarrelen. Mijn fototoestel in de aanslag, want sneeuw is een zeldzaamheid geworden in Holland.

TV, radio en kranten maakten de hele dag door melding van zware sneeuwbuien boven Wales, Engeland, Belgiƫ, Duitsland en Nederland. Nou, daar zat ik dan met mijn fototoestel, en bleef maar lekker naar buiten kijken, want ik wilde mij nu ook weer niet onnodig in een gevaarlijke situatie begeven. Op de TV stond een verslaggever, gewapend met een microfoon en helemaal ingepakt als Eskimo. Hij stond op een brug of viaduct verslag te doen over een sneeuwstorm die op komst was, maar ik zag nog steeds geen vlokje sneeuw. Zijn verhaal droeg hij wel spannend voor en het was komisch en zielig tegelijk om hem daar te zien orakelen over iets dat er niet was. Hij trok die grote berenmuts nog maar iets dieper voor zijn ogen, zodat je hem niet meer kon herkennen. Daarop volgend schakelde hij maar over naar het onderwerp "verkeer". Doordat velen waren thuisgebleven waren er nu geen files en kon het verkeer lekker doorrijden. Op normale dagen staat er zon 200 km file, maar nu kwam de meter niet verder dan 19 km file. Ik dacht: "Wat moet ik nu met dit soort rare informatie?"

Voordat ik ook maar 1 vlok sneeuw had gezien zei even later de weerman op de TV, dat de sneeuw in het zuiden van het land al begon te dooien. Nou ja!..... Waar bleef mijn sneeuw dan?.... Ja!... Opeens ja hoor daar kwamen een paar pietepeuterige vlokjes naar beneden, maar zo weinig, dat er geen kind op afkwam.

Nou wat een teleurstelling en wat een vertoning op de TV. Politie, strooiwagens en verslaggevers in zwaar uitgeruste auto's.


Als er echt geen nieuws te melden is, dan kunnen ze
nieuws maken over een sneeuwbui. Ik ga straks naar het schaatsen kijken. Het wordt naar verwachting een Nederlandse, een Amerikaanse en een Italiaanse medaille. Toch denk ik nog even terug naar die idioot overdreven toestanden van gisteren.

3 comments:

  1. You must have borrowed our weather forecasters, who are every bit as hysterical and inaccurate in their predictions.

    ReplyDelete
  2. Het moet inderdaad niet gekker worden!

    Weeralarm: zijn ze nou helemaal gek geworden...

    Ik heb hier voor de deur nog wel een aardig sneeuwballengevecht met de buren van 1bis en het buurjongetje van 2bis kunnen houden, dat was wel weer 's heel verfrissend!

    Er lag hier in de stad een aardige laag sneew, wat voor een halve dag Anton Pieck -achtige taferelen opleverde.

    Ik heb er maar even snel van genoten, tijdens een wandeling, want voor je het wist... was het een paar uur later al weer gesmolten...

    Marianne

    ReplyDelete
  3. Wow, Herman, that is one ugly sky in the picture below. I'd be taking cover!

    This was a funny post, the way you described the weather reporter in his Eskimo clothes. I guess you should just be glad it wasn't as bad as he predicted:) It does look pretty chilly, though.

    ReplyDelete