Wednesday 7 June 2006

Ouder worden. Hoe doe je dat?

Wat een korte aankondiging teweeg kan brengen.... Het brengt me een beetje in verlegenheid want dit had ik niet verwacht. Het commentaar in de Post van zondag is heel fijn en de e-mails die ik heb gekregen getuigden ook van veel medegevoel voor mijn tante. Iedereen heel erg bedankt daarvoor. En als ik mijn tante vertel dat er mensen van zover weg hun medegevoel betuigen dan begrijpt ze dat nog steeds heel erg goed en raakt daar ontroerd van.



Dagelijks ga ik even naar haar toe in het verzorgingshuis en dan zie ik dat ze heeft liggen wachten tot ik binnenkom. Dan klaart dat sterk vermagerde gezichtje helemaal op en beginnen haar ogen te lachen. Het leidt haar af, want ik zie aan de uitdrukkingen op haar gezicht dat ze veel ligt te denken. Dan vraag ik me af: "Wat zal er nu door haar heengaan?". Soms vraag ik dat aan haar en ze antwoord dan meestal: "Oh... aan van alles." Alsof ze daarmee wil zeggen dat haar hele leven aan haar geest voorbij gaat. Vanzelfsprekend roept ze daarmee ook herinneringen bij mij op. Meestal beginnen die bij mij vanaf mijn kinderjaren gedurende de tweede wereldoorlog en zo via allerlei omwegen naar het moment dat ze in dit huis terecht is gekomen.



De familie-, en vriendenkring die steeds kleiner is geworden. Van haar generatie is zij de oudste en laatst overgeblevene. Haar lichaam is totaal op, maar haar geest blijft zo ongelooflijk helder en sterk. Ik heb nog nooit iemand gezien die zo sterk aan het leven gehecht is en in staat is om dit uitgeteerde lichaam met geestkracht in stand te houden.

Helaas zijn er ook oude mensen die dementeren, alles vergeten zijn of juist in een bepaalde periode van hun leven zijn teruggevallen en daar niet meer uitkomen. Ook kunnen die mensen een ongelooflijke last betekenen voor hun kinderen en andere familie. Dat is triest. Maar dan moet je toch zelf realistisch blijven en enige afstand kunnen nemen. Maar dat zullen we vanavond wel zien op de TV hoe dat gaat.



Vanavond is er op de TV een uitzending van "Netwerk". Die gaat over de ouderen van vandaag de dag en met name komen de gedementeerde ouderen voor het voetlicht en hoe wij met deze mensen omgaan. Ik ben benieuwd. Hierbij een paar plaatjes die met die uitzending te maken zullen hebben. Voor de goede orde; dit zijn dus geen foto's uit het verzorgingshuis waar mijn tante verblijft.



Wordt vervolgd....

No comments:

Post a Comment