Friday 9 June 2006

Kaasmarkt in Alkmaar.

Vandaag weer eens wat energie bijgetankt. Even lekker ontspannen, er tussenuit en gewoon iets leuks gaan doen. Dat was wat ik mij vanmorgen had voorgenomen en ook heb gedaan. Al lekker vroeg opgestaan, wassen, kleden, eten, foto-, en video apparatuur ingepakt. Hup... in de auto en op weg naar Alkmaar.


Ik woon al bijna mijn hele leven in Noord-Holland en ongeveer 22 kilometer van Alkmaar, maar wil je geloven dat ik nog nooit naar de Kaasmarkt was geweest? Wel vaak in Alkmaar natuurlijk, maar nog nooit die vertoning gezien.

En ik heb er van genoten en heb nooit geweten hoe leuk het was om die sterke kerels met die draagbaren kaas te zien rondrennen. Elke kaas weegt gemiddeld 13 kg, dus 8 van die knapen weegt dus ruim 104 kg. Als je daarbij ook nog eens het gewicht van die houten draagbaren telt zit je bij elkaar al gauw op 120 kg. En dat verslepen die mannen even met zijn tweeën. Dat gaat met een grote brul en er wordt ook nog lekker gelachen. Al met al een komische vertoning.

Eerst was het rustig, maar geleidelijk aan werd het steeds drukker en moest je schuivelend tussen al die mensen je weg zoeken. Veel buitenlandse toeristen en zoals je kon zien en horen kwamen ze uit alle hoeken van de wereld. Japanners, Duitsers, Amerikanen, Tsechië, Frankrijk en ik weet niet wat voor talen er nog meer te horen waren. En veel, hééél veel foto-, en video camera's. Ik was bepaald niet de enige die met die dingen liep te zeulen.


Ik heb eens beloofd een video opname te maken en in mijn blog te plaatsen, nou die gaat er aankomen hoor. Alleen moet ik nu het een en ander gaan monteren om er een aardig filmpje van te maken. Ik wens iedereen net zo'n fijne dag als dat ik nu zelf beleef.

Wordt vervolgd....

No comments:

Post a Comment