Wednesday 12 September 2007

Rotterdam Zoo

Gisteren ben ik naar Diergaarde Blijdorp in Rotterdam geweest. Na een 2 uur durende treinreis arriveerde ik op het tijdelijke station in Rotterdam. Eenmaal buiten het station aangekomen, belandde ik in een gigantische bouwput waar begonnen is met de bouw van een modern nieuw station.

Yesterday I have been toward "Diergaarde Blijdorp" (Zoo) in Rotterdam. After a 2 hours lasting train travel I arrived at the temporary railway station in Rotterdam. Once outside the railway station I ended up in a huge construction area where they started the construction of a modern new railway station.


Links van mij stonden de overblijfselen van het oude vertrouwde station met het opschrift "Traan laten" waar eens "Centraal Station" op de gevel stond. Rondom de bouwplaats waren hekken en fel gele schuttingen aangebracht waarachter met allerlei machines breek-, en graafwerkzaamheden werden uitgevoerd. Het was een ware zoektocht om in de mensenmenigte de standplaats van trams en bussen te vinden en ik gaf het zoeken maar op om verder te voet naar het dichtbijgelegen dierenpark te wandelen.

On the left of me stood the remains of the old well known station with the heading "Traan laten" (weep a tear) where once stood on the frontage "Centraal Station". Around the construction area they had placed fences. Behind those fences machines were digging and pulling down things and several activities were carried out. It was a confusing search in the crowd for trams and buses and I gave up to find them and chose for a 10 minute walk to the animal park.




Tien minuten later stond ik voor Diergaarde Blijdorp. Er waren niet erg veel bezoekers zodat ik volop de ruimte had om alles om mij heen goed te bekijken. Ik had doelbewust gekozen voor deze dinsdag, een gewone dag in de week, een waarop de meeste mensen naar hun werk zijn.

Ten minutes later I stood in front of Diergaarde Blijdorp. There were not a lot visitors so I had space enough to examine everything. I had chosen for this Tuesday, an ordinary day in the week, on which most people are working.


Eenmaal binnengekomen in de diergaarde moest ik mij eerst orienteren, want het was heel erg lang geleden dat ik in dit dierenpark was geweest, zo lang zelfs, dat ik het mij niet eens meer goed kan herinneren. Datzelfde geldt trouwens ook voor andere dierenparken waar ik vroeger wel eens ben geweest. Maar nu maak ik er tijd voor om zoveel mogelijk plaatsen weer te gaan bekijken, om een kijkje te nemen in mijn eigen verleden. Door deze uitstapjes te maken doe ik weer een beetje mee in de wereld van levende mensen.

Once in the Zoo area, I firstly had to orientate, because it was a very a long time ago that I had been in this animal park, even that long that I can not remember when it was. I fact the same applies also for other animal parks where I have been. But now I will make time to examine as much as possible the places where I have been to look back in my own past. By making these trips I participate again in the world of the living people.


Na even om mij heen te hebben gekeken kwam ik tot de ontdekking dat het niet zo heel erg moeilijk zou zijn om mijn weg te vinden door dit grote park met zijn verscheidenheid aan dieren. Mijn belangstelling gaat niet alleen uit naar apen, leeuwen, neushoorns, tijgers en noem alles maar op wat je in een dierentuin kunt verwachten, maar ook naar kleine dieren zoals, vissen, vogels en insecten die je gewoonlijk niet tegenkomt in deze streken.

I looked around and discovered that it was not difficult to find my way through this large park with its mixture of animals. My interest was not only focused on monkeys, lions, rhinoceroses, tigers and all kind of animals you expect in a zoo in the first place, but I am also interested in small animals such as, fish, birds and insects which you usuallly do not encounter in these regions of the world.

De diergaarde brengt zoveel dieren onder de aandacht, dat het haast ondoenlijk is om ze allemaal te beschrijven of foto's van te tonen, maar om een indruk te geven van datgene dat ik heb gezien volgen hierbij een paar foto's die ik op mijn rondje heb gemaakt. Van elk dier zou ik veel indrukken kunnen vertellen, maar dan schieten we ons doel voorbij. Het moet alleen leuk zijn om een paar regeltjes te lezen en dan wat plaatjes kijken, dat is mijn manier van Bloggen.

The Zoo brings many animals to our attention, for which it makes unfeasible to describe all or to publish photos of all of them, but I'll try to give an impression of what I have seen. I'll show here a couple of photos which I have made on my round. I got so many impressions that it is quite impossible to tell all about it, then we past our aim. It must only be nice to read a couple of lines and then see what is on the pictures that is my way of Bloggen.

Wat ik hier heb beschreven en aan foto's heb geplaatst is maar een klein deel van een hele dag rondlopen en kijken naar wezens die je normaal gesproken alleen maar kent vanuit boeken en films. Daarom vind ik dierentuinen mooi, ook al vinden wij mensen het wenselijker om alle dieren in hun eigen omgeving in vrijheid te laten leven. Maar we moeten ook bedenken dat deze dieren over het algemeen een langer leven hebben dan dat zij in het wild leven. Het is maar hoe je het bekijkt. De meeste wilde dieren hier zijn in de dierentuin geboren.

All I have described, and the photos I have published here is only a small part of a whole day walking around and how I have looked at beings which you normally only know from books and films. For this reason Zoos are beautiful, even if it is more desirable for all animals to live in freedom in their own habitat. But we must also consider that these animals, in general, have a longer life than they have in the wild. It is a matter of how you look at it. Most of the wild animals are born in this Zoo.

No comments:

Post a Comment