Thursday 29 March 2007

Voorjaar 2007



Het was vandaag een prachtige rustige dag. Windstil en een beetje nevel met af en toe een straaltje zonlicht dat er door kwam. Nadat ik eerst een belangrijke boodschap had gedaan in één van de omliggende dorpjes, ben ik met de hond een stuk gaan lopen.


Steeds meer bollenvelden komen weer in bloei te staan. De kleuren worden met de dag feller, en grote oppervlakten van de landerijen hebben ontelbare kleuren gekregen. Narcissen, crocussen en hyacinten vormen de hoofdsoorten op het ogenblik. Deze kleurenpracht gaat nog een hele poos door tot diep in de zomer en op sommige plekken tot in de herfst. De ene bloemensoort lost op en de andere komt weer op. Zo gaat dat jaar in, jaar uit net als het wisselen van de jaargetijden. Zo mijmerend liep ik langs velden hyacinten met hun bedwelmende, zware geuren.


Lopend langs het natuurreservaat "Het Zwanenwater", kijk je uit over een duingebied met in de verte bomen en struiken, deels aangelegd en deels vanzelf ontstaan. In de winter ziet het er altijd bruin en geel uit, geen bladeren aan de bomen en eigenlijk is het een beetje troosteloze aanblik. Maar NU.... met dit mooie weer en oplopende temperaturen zie je alweer een groene zweem over het bruin gekleurde hout schemeren. De bladeren lopen snel uit, nog even en je kijkt weer tegen een geweldige kleurrijke natuur aan. Hoog boven mij, scheerde een koppel ganzen richting de grote waterplas in Het Zwanenwater. Het zwiepende geluid van hun vleugels kon ik goed horen nu ik die geweldige hoorapparaatjes heb. Zelfs het hoge fluiten van andere vogels ontgaat mij niet meer en ik geniet daar enorm van.



Al met al, de Lente is zichtbaar en voelbaar geworden en we gaan een mooie tijd tegemoet. Dit doet mij beseffen hoe waardevol en eenmalig het leven is. Door op dingen in mijn directe omgeving te letten ben ik veel bewuster geworden van alle waardevolle dingen die de natuur ons schenkt. En, ik maak deel uit van deze natuur. Nu bij het ouder worden en een heleboel ervaringen te hebben opgedaan, be-LEEF ik alles veel intenser.

3 comments: