Tuesday 6 March 2007

Texelse Boot


Vorig jaar heb ik al eens verteld welk een prachtig schip dit is van Texels Eigen Stoomboot Onderneming "TESO". De nieuwe veerboot "Dokter Wagemaker" was toen nog maar kort in gebruik. Nu vaart het schip alweer ruim een jaar tussen Den Helder en 't Horntje op Texel.

Elke werkdag vanaf 06:00 uur vertrekt de veerboot op elk heel uur naar Texel, en vanaf 06:30 uur verlaat hij de haven van 't Horntje naar Den Helder.


De laatste keer dat ik naar Texel ben geweest was in het jaar 2000 en nu, na 7 jaar, had ik er zomaar zin in om dat tochtje weer eens te maken. De dag begon met mooi weer en ik ben op tijd van huis vertrokken, fotocamera, GSM en wat geld mee. In gedachten had ik mij al voorgenomen om ook nog een neef te bezoeken, dus als alles goed ging kon ik hem vanaf de boot opbellen. Als kind, heb ik een groot deel van de eerste vier jaar van mijn leven ook op Texel gewoond. In De Cocksdorp in het noordelijk deel van Tessel, zoals een Tesselaar zijn eiland noemt. Door de jaren heen ben ik regelmatig teruggeweest op het eiland, en voel me er geen vreemde, ook al kent verder niemand mij. Op dit eiland liggen veel herinneringen, al dan niet bewust meegemaakt.

******
Van boord en aan boord gaan

De imposante veerboot meerde moeiteloos aan en het is verbazingwekkend om te zien hoe kapitein of stuurman dat grote schip binnenloodst, Maar dat is natuurlijk de ervaring die is opgedaan als je elke dag dit kunstje uithaalt. Je ziet dat er heel veel veiligheidsmaatregelen in acht worden genomen voordat auto's en passagiers van en aan boord mogen gaan. Eerst de voertuigen van boord terwijl de vertrekkende partij geduldig moet wachten.

******

Eenmaal aan boord gekomen kijk je naar de entree en ga je op onderzoek uit. Wat vind je allemaal in zo'n moderne veerboot en waar zijn de plekjes waar je mag komen? Alles staat duidelijk aangegeven of is zodanig afgesloten dat er geen onbevoegden bij kunnen komen. Overal zie je aanwijzingen in het geval zich iets rampzaligs zou voordoen.



En op het Panoramadek kun je koffie, broodjes, gebak en verschillende drankjes nuttigen en er is zoveel ruimte beschikbaar, dat een zitplaats uitzoeken een luxeprobleem wordt. Ook is er volop gelegenheid om aan dek te gaan zitten en daar kies ik dan meestal voor. Lekker uitwaaien en de wind door je haren voelen. Alles ziet er keurig netjes en schoon uit. Als je van een horeca gelegenheid wilt weten of het een hygiƫnisch bedrijf is, loop dan eerst even naar het toilet. Als dat schoon is, dan klopt het met de rest ook wel over het algemeen.

******


En dan ineens was er een zacht geronk en je voelde hoe de krachtige motoren in gang werden gezet. Het schip gleed de haven Den Helder uit en begon de tocht over het Marsdiep naar 't Horntje op Texel. Tijd om aan dek een paar foto's te maken vanaf het schip.


Binnen enkele minuten waren we al een eind op weg en zag ik de Watertoren van Den Helder, en heel in de verte nog net de Vuurtoren van Huisduinen achter de brede dijk steeds kleiner worden.


Kokmeeuwen vlogen met het schip mee, in afwachting dat passagiers iets te eten omhoog gooien. Zolang ik mij kan herinneren doen die beesten dat al en altijd zijn er wel weer mensen die een korst brood of iets dergelijks omhoog gooien. De meeuwen vliegen dicht langs het schip en je kan ze bijna aanraken. Het is toch een mooi gezicht zo'n vogel zo vrij in de lucht te zien meevliegen, eigenlijk is het zweven in de lucht.


In het kwartiertje dat de overtocht duurde, want het gaat razendsnel, passeren er toch nog heel wat schepen. Een fregat van de Koninklijke Marine, die er wat rondjes draaide, een off shore schip dat richting koos naar zee, een boot van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij die een aantal rondjes om de veerboot maakte. En zo was er in die korte tijd nog heel wat bedrijvigheid om ons heen voordat we de haven van 't Horntje bereikten.






Vanaf de veerboot heb ik mijn neef en zijn vrouw gebeld en toen ik zei dat ik op de boot zat, werd direct gezegd dat ik zou worden opgehaald, en zo gebeurde het ook. Een paar uur daarna bracht hij mij weer terug naar de boot en ging ik de andere kant op richting Den Helder. De haven van 't Horntje achter ons latend met op de achtergrond de oude veerboot "Marsdiep". Ik heb in ieder geval een fijne dag gehad en als het goed is ga ik nog een aantal keren die kant op, want er zit nog meer familie op het eiland die ik in geen halve eeuw heb gezien.



4 comments:

  1. A very pleasurable post. I so enjoyed crossing over from the BC mainland to Vancouver Island, but the Teso looks like a much prettier vessel.

    ReplyDelete
  2. Hetzelfde tochtje hebben we vorige zomer gemaakt, en nu ik de foto's hier zie, krijg ik weer zin om nog 's te gaan...

    Die neef op Texel, is dat dan de zoon van tante Dien?

    lfs,
    Marianne

    ReplyDelete
  3. Sounds like a nice little trip, Herman.

    ReplyDelete