Sunday 12 November 2006

Sinte Maarten.


Het was gisteravond koud, nat en een heleboel wind. Maar dat kon de kleintjes er niet van weerhouden om zingend langs de huizen te gaan met hun lampionnen. Een grote plastic zak in hun verkleumde handjes, of zelfs een rugzak over hun schouders, om het opgehaalde snoepgoed droog in te bewaren. Aanbellen, en voordat de deur open ging begonnen zij al hun deuntje te zingen:

Sinte Maaaarten, Sinte Maaaarten,
de koeien dragen staarten,
Hier woont een rijk man,
die veel geven kan,
veel kan niet schelen,
Alles zullen we delen,
Suikergoed of marsepein,
Oh wat zal dat heerlijk zijn! (Met een lange uithaaaaal)


Of een variant op deze indrukwekkende tekst gaat als volgt:

Sinte Sinte Maarten,
De kalv'ren dragen staarten,
De koeien dragen horens,
De kerken dragen torens,
Hier woont een rijke man,
Die veel geven kan,
Veel geven hoef jij niet,
Al is het maar een suikerbiet!

Waar het vooral om gaat is dat de woordjes moeten rijmen en Maarten en Staarten dat gaat altijd goed.

Maar wat denk je van deze?!

Sinte Maarten had een muis,
Die moest naar het ziekenhuis,
Met zijn rooie petje,
Lag-ie in z'n bedje.

En als zo'n kopie van een engeltje voor je deur staat, en onbevangen gewoon naar binnen loopt met haar rugzakje en haar lantaarntje, dan hoeft die voor mij niet eens te zingen. Je wordt er al blij en vrolijk van om naar zo'n schepseltje te kijken.



Als grote broer dan zijn liedje heeft gezongen en meteen het snoepgoed even keurt, dan op naar de volgende deur. En zo gaat het nog even door, totdat Mamma en Pappa het koud krijgen en wel weer naar huis willen waar gauw een bakkie koffie wordt gezet om op te warmen.



4 comments:

  1. Ik was niet thuis, dus bij mij zal er wel wat anders gezongen zijn:
    Hier woont een kikkerbil, die niks geven wil óf Hier woont een bullekop die vreet alles zelf op...

    ReplyDelete
  2. Toevallig kom ik jouw versje tegen in "Zondag" de bijlage van het Noord-Hollands Dagblad. Iets anders, maar toch...
    De Strafliedjes:

    Hier woont een kikkerbil
    Die niks geven wil
    Alles wil hij houwen
    Dat zal hem straks berouwen,

    Sinte Maarten de deur is vast
    Geef die kerel op zijn bast
    Geef die vrouw een dikke zoen
    Dan zal ze de deur wel open doen

    Hier woont een apekop
    Die eet alles zelf op
    Had ik het maar geweten
    Dan had ik op de stoep gescheten

    Nu vraag ik me af, of je nog wat gevonden hebt op je stoepje

    ReplyDelete
  3. Heb je voor mij een mp3'tje van 'het muziekje van de week' - Paul Weller?

    Klinkt wel errug lekker!

    Marianne

    ReplyDelete
  4. Mocht je het mp3-tje voor je dochter niet hebben, dan wil ik het je wel mailen

    ReplyDelete