Friday 3 November 2006

Gehoor.





Het is iets waar ik al enige tijd mee te maken heb en er niet of nauwelijks over kan of wil praten.... Mijn gehoor holt achteruit, vooral in mijn rechteroor, daarin ben ik bijna doof heb ik het gevoel.

Het slecht horen heeft grote invloed op mij gekregen doordat ik veel gesprekken niet goed kan volgen en dan niet weet waar men het over heeft. Dan vraag je automatisch: "Wat zeg je?", en na een paar keer is dat vervelend voor beide partijen. Het wordt al moeilijker als je in een ruimte bent waar meerdere mensen aanwezig zijn. Al die mensen raken in gesprek met elkaar. Alle geluiden en flarden van woorden die je opvangt kunnen je behoorlijk in verwarring brengen. Dat kan weer tot gevolg hebben dat je wat stil van de één naar de ander zit te kijken en meespeelt dat je het gesprek wel kunt volgen. Dat doe je meestal om de ander te ontzien en om de herhaalvraag te voorkomen.



Ik heb vier jaar geleden twee hoorapparaatjes gekregen met bijbetaling via de ziektekostenverzekering. Maar die voldoen niet meer. Ze zijn eerder een kwelling geworden dan dat het een probleem oplost. Vooral de jeuk die zo'n ding in je gehooringang veroorzaakt is om gek van te worden. Alsof er talloze kleine beestjes in je oor een feestje vieren, maar ook het geruis in je oren is knap irritant. Het zal ook wel komen doordat mijn gehoor zo achteruit is gegaan en de afstelling van die dingen helemaal niet meer klopt. Ik draag ze al tijden niet meer en heb geprobeerd zonder die dingen te leven. Maar ja, het is het een of het ander.



Het leidt er soms toe, dat er thuis ook wel eens over wordt gesproken.
Zo in de trant van: "Mag die TV niet wat zachter?".
"Ja dat mag wel, maar dan hoor ik dat ook niet meer."
Als het een buitenlandse film is, of buitenlands commentaar, dan kan ik de ondertiteling wel lezen en is het geen probleem.
Het komt dan ook voor dat de één in de huiskamer kijkt en de ander naar boven gaat om daar op een kleine TV te kijken. Allemaal lastig en niet leuk.


Daarom heeft mijn vrouw het initiatief genomen en eerst contact gezocht met de ziektekostenverzekering. Daar werd aanbevolen om via de huisarts naar de KNO-arts in het ziekenhuis te laten verwijzen. Een afspraak werd gemaakt en daar ben ik van de week geweest. Er werd door de audioloog vastgesteld dat mijn gehoor nadrukkelijk was achteruitgegaan en de arts schreef voor, dat ik toe was aan andere hoortoestellen.


De brief en de uitslag van de gehoortest is nu doorgestuurd naar de ziektekostenverzekering. En daar wordt nu beoordeeld of ik toch voor vergoeding van nieuwe hoortoestellen in aanmerking kan komen. Ik ben benieuwd, want de termijn daarvoor was vastgesteld op vijf jaar en die zijn nog niet om. Dus tot de uitslag nog maar even vragen: "Wat zeg je?"

6 comments:

  1. Dat zijn van die heel vervelende bijkomstigheden bij het ouder worden. Maar ook op dit gebied ontwikkelt de techniek zich en hopelijk kan zo'n hulpstuk je hierbij ondersteuning geven.

    ReplyDelete
  2. Hi Herman.
    Heb je journaal weer eens bekeken.
    Hoop voor je dat je nieuwe hoortoestellen krijgt.Want om het niet te horen is heel lastig.Weet ik wel van mijn broer.Die heeft ook een hoorapparaat.
    Voor nu wens ik je een heel prettig weekend en groetjes van Miret.

    ReplyDelete
  3. I didn't know you had problems with your hearing, Herman. It sucks when your body holds you back from participating fully in life, wheather it be having a conversation or trying to hear the tv. One of my brothers (not Dennis) has struggled all his life with with a rare eye condition that causes extremely poor sight. It's the every-day things that are more challenging and frusterating. Thank God for the medical technology that can help us out.

    ReplyDelete
  4. Ik ben benieuwd of ons 'vernieuwde zorgstelsel' een positieve bijdrage wil leveren aan deze noodzakelijke hulpmiddelen!

    Het lijkt me in ieder geval een goede zet om toch maar 's een nieuw apparaatje uit te kiezen, want die techniek schijnt echt veel beter geworden te zijn in de afgelopen jaren.

    In de tussentijd kun je bij het t.v. kijken misschien ook 's uitproberen of de ondertiteling via teletekst een optie is.

    Tot horens, hè?
    Lfs,
    Marianne

    ReplyDelete
  5. Both of my parents lost most of their hearing as they aged, my father primarily because he worked on noisy construction sites in the days when there was very little protective equipment. Hearing aids helped him tremendously (my mom rarely wears hers). I learned to articulate very clearly, because he did much more lip-reading than he realized. Of course, this was of no use to him when trying to use the telephone.

    I pray that hearing aids help you so that you can participate fully in life without feeling embarrassed or left out.

    ReplyDelete
  6. I had a hard time reading your blog, even with the translator, but I get the gist, I think. My parents are both hard of hearing, especially my mom. They often get frustrated with each other. It's a little sad, at times, but can be amusing to hear what one of them says, and what the other one answers. Because often they are having two very different conversations. I hope your hearing aid helps you. My mom has such bad arthritis, she can't wear hers anymore.

    ReplyDelete