Sunday 27 January 2008

Let's close our eyes and enjoy OUR days

Op mijn Desktop gebruik ik al geruime tijd het weerprogramma "AccuWeather" en dat was voor mij voldoende, totdat ik ontdekte dat het veel meer mogelijkheden heeft om ook in mijn Blog te gebruiken. Nu kan ik anderen veel beter laten zien hoe de weersomstandigheden in Nederland zijn en er worden ook uitgebreide weersverwachtingen getoond. Het gaat zelfs zo ver, dat er via video reportages veel informatie wordt gegeven over diverse onderwerpen. Dit betreft dan wel meer de Verenigde Staten, maar toch heel interesant.

On my Desktop I use the program "AccuWeather" and that was sufficient for my own use, until I discovered that the program has much more possibilities which I can use in my Blog. Now I can share, in a much better way, the weather conditions in the The Netherlands and it shows also extensive weather expectations. It goes even that far, that via video reports a lot of information becomes available about various subjects. This is more concerning the United States, but nevertheless really interesting.




Begin van deze maand zag ik op deze middenberm in Den Helder, Noord-Holland, de eerste narcissen al boven de grond komen. Ik verwonderde mij daar toen al over want het is toch wel heel erg vroeg als dat begin januari plaatsvind. Onbewust moest ik terugdenken aan vroeger. Tot aan de jaren 70 was het ondenkbaar dat je dit midden in de winter zou tegenkomen. Nu, drie weken nadat ik de eerste scheuten zag opkomen, staat het hele veldje volop in bloei. Waar vroeger nog een dik pak sneeuw lag 0f, minstens de grond nog keihard bevroren, was staat nu een perk vol met bloeiende narcissen. De klimaatsverandering gaat snel, heel snel, en ik vraag me eerlijk gezegd af waar dit toe zal leiden. Verder is het vreemd, dat ik nog geen sneeuwklokjes heb gezien en zelfs nog geen enkele crocus, terwijl dat de volgorde van bloeien zou moeten zijn.

At the beginning of this month I saw the first daffodils coming up in this small field between two roads in Den Helder, North Holland.
I was surprised because it is quite early at the beginning of January. Unwittingly I had to think back at previous times. Until the 70's it was inconceivably to see this in the middle of the winter season. Now, three weeks later the whole field is blooming in abundance, while previously we saw a package snow, or at least the ground was in hard frozen state, now we see blossoming daffodils. The climate change goes fast, quite fast, and I ask myself what can we do about it and can it be stopped. It's strange, because I have not seen any snowdrops, nor did I see a single crocus yet, while that would be the sequence of blooming.

Als je ziet hoe wij mensen met Moeder Aarde omspringen, dan voorzie ik grote problemen in een toekomst die niet ver van ons af is. De enorme hoeveelheden grondstoffen en energie die uit de aarde worden gehaald gaan ons voorstellingsvermogen ver teboven. En dit alles gebeurt in een onvoorstelbaar hoog tempo. De politieke leiders van de machtige landen, de groot industriëlen en kapitaalbezitters willen ons doen geloven dat dit allemaal eindeloos kan voortduren. Maar wie een klein beetje nadenkt, zal zich wel eens op zijn hoofd krabben en zich afvragen of dat zo is en in wat voor wereld onze kleinkinderen en achterkleinkinderen zullen leven. Een wereld die zij van onze generaties hebben geërfd.

Looking at the fact of how human nature deals with Mother Earth, then I foresee big problems for the future not far from now. The enormous quantities raw materials and energy gotten from the earth goes far behind our imagination. And this happens in an inconceivable high tempo. The political leaders of the powerful countries, the industrialists and investors want us to believe that this can continue endlessly. But for them who will think once in a while about this matter, they will scratch the back of their head and wonder in what kind of world our grandchildren and great grandchildren will live. A world that they inherited from our generations.

No comments:

Post a Comment