Sunday 25 November 2007

Rondvaart in Havens Rotterdam (2)

OK, we vervolgen de rondvaart nog even en kijken vanaf de Nieuwe Maas naar de schepen die aan de kades liggen en naar de bedrijvigheden in de havens. Er wordt niet overal gewerkt op zondag, maar op bepaalde plaatsen gaat het werk gewoon door. Wat ik heb gezien heb ik vastgelegd in mijn foto's en daaruit maak ik nu een soort beeldverhaal. Één foto vertelt meer dan 1000 woorden. Nietemin wordt het weer een lang post.

OK, we continue the round trip and from the New Meuse we look at the ships at the wharves and to the activities in the harbor. Sunday is not a labor day, but on particular places work goes on. I have photographed what I saw and from my photographs I am going to make a kind of image story. One photograph tells more than 1000 words. Nevertheless it's going to be a long post again.




Bij het zien van moderne schepen moet ik vaak gissen wat ze kunnen vervoeren of waartoe zij dienen. Dit zijn schepen die ver na mijn tijd als varensgezel zijn gemaakt. Bij dit schip is duidelijk te zien dat het is ingericht voor het vervoeren van containers.

When I see modern ships I often have to guess what they can transport or for what purpose they are build. These modern ships are made far after my time as sailor. It's clear that this ship is made for containers transport.




Ook waar dit schip nu precies voor dient zou ik niet zomaar kunnen zeggen. Duidelijk is, dat het een krachtpatser is. Eerst dacht ik dat het een zeesleper zou kunnen zijn, maar bij nadere beschouwing begon ik weer te twijfelen. Toen gingen mijn gedachten uit naar een schip dat kabels kan leggen of gebruikt kan worden bij rampen om olie van het wateroppervlak te halen. Ik weet het niet, maar het is wel leuk om er naar te raden.

I also don't know for what purpose this ship has been made I can only guess. It 's clear that this one is a bruiser. At first sight I thought that it could be a see going tug, but when I looked a second time I began to doubt again. Then I thought this ship could lay cables in sea or it can be used in case of disasters to get oil from the water surface. I really do not know for what it can be used, but it is nice to guess and let your fantasy go.





Verder langs de oevers varend kregen we ook een fraai uitzicht op wat nog over is uit vroeger dagen, en heel prominent kwam deze molen in zicht. Een unieke molen, zomaar ergens in het haven-, en stadsbeeld van Rotterdam, een stukje oude stad dat ondanks alle nieuwbouw gespaard is gebleven.

Sailing along the river banks we got also an excellent view on city parts from the old days, I mean in particular the view on this mill. An unique mill, just somewhere in the harbor area of Rotterdam. An old part of the city that, despite all new developments, has been saved until now.




Het havengebied van Rotterdam is verdeeld over een uitgebreid gebied. Op vele plaatsen zie je enorme laad-, en losplaatsen waar vooral containers worden verscheept. Talloze hijskranen in alle verscheidenheid staan op de kades te wachten om hun werk te doen.

The harbor territory of Rotterdam has been divided over a very large territory. On many places you see enormous transit places especially for containers. Countless cranes in all variety are waiting on the wharves to do their work.



We zakken nog verder de rivier af, richting Noordzee, maar zover zullen we niet gaan.

We went down the river, in the direction of the North Sea, but we didn't go that far.




Hier zien we weer een enorm terrein waar containers zijn opgeslagen en wachten op verder vervoer. Dat vervoer kan weer per schip plaatsvinden naar het achterland, Duitsland, of met speciale trailers langs de wegen om andere bestemmingen bereiken diep in Europa.

Here you see enormous grounds where containers are waiting for further transportation. That transportation can take place by ships to the hinterland, Germany, or with special trailers along the roads to other destinations deeply in Europe.




Het is nauwelijks te geloven dat zo'n ship blijft drijven met een lading die zo hoog boven het wateroppervlak is geladen. Deze schepen leggen duizenden mijlen af over zee en moeten dan ook nog stormen kunnen doorstaan. Elke dag worden er in Rotterdam zo'n 1100 containers in de haven verwerkt en in totaal komt dat neer op 380.000.000 ton lading per jaar.

It's hardly to believe that such ships remain floating with a cargo that high above the water surface. These ships travel thousands of miles over the oceans and must also endure storms. About 1100 containers become processed in Rotterdam, every day and in total is that about cargo on 380.000.000 tons cargo per year.




Schepen in allerlei formaten en afmetingen waarvan ik niet direct zie waartoe zij dienst doen, maar ze zijn wel indrukwekkend.

Tall Ships in all kinds, formats and dimensions of which I do not see immediately for what purpose or service they are meant to be used, but they are impressive.





Terug aan dek en een doorkijk over het gangboard naar een andere containeropslagplaats. En vanaf hier gingen we weer terug naar de plek vanwaar we waren vertrokken.

On deck, looking through a gangway to another container harbor on starboard. And from here we went back to the spot from where we started.



Aan bakboord zijde werven waar schepen werden gerepareerd. En voor vandaag laat ik het er bij, want het wordt tijd dat ik het verhaaltje ga publiceren anders denken jullie dat ik ben weggelopen, maar niets is minder waar. Misschien komt er nog een derde deeltje om het verhaal af te sluiten, maar zeker weten doe ik het niet. We zien wel.

At port-side where ships were repaired. And for today, 'this is it', it becomes time to publish this second part of this story, otherwise you think that I walked away from it, but nothing is less true. Perhaps there will be a third part of this story to close it down, but that's not certain. We will see.

Have a nice day

No comments:

Post a Comment