Tuesday 20 November 2007

Rondvaart in Havens Rotterdam (1)

Jongstleden zondag was een prachtige dag en er was reden genoeg om nog een keer de trein te nemen richting Rotterdam. De vorige keer dat ik Rotterdam bezocht was 3 maanden geleden, toen bezocht ik diergaarde Blijdorp. Na vele jaren afwezigheid was dit een hernieuwde kennismaking met de stad waar ik bijna 69 jaar geleden ben geboren. De stad was voor mij onherkenbaar veranderd en ik wilde graag uitzoeken of ik nog herkenningspunten kon terugvinden.

Last Sunday was a beautiful day and reason enough for me to take the train direction Rotterdam. The previous time I visited Rotterdam was 3 months ago, when I went to the Zoo Blijdorp. After many years of absence this first visit was a renewed acquaintance with the city where I was born, 69 year ago. The city had been changed unrecognizable for me and I wanted to sort out I could find a few places could recognize.

Toen kwam de gedachte bij mij op om nog een keer terug te gaan naar Rotterdam en die herkenningspunten te zoeken bij de havens. Gedurende de tijd dat ik gevaren heb op de kustvaart, en op een kleine sleepboot van rederij Smit uit Rotterdam, heb ik de havens als 16-17 jarige jongen goed leren kennen. Later ook weer toen ik bij de Marine heb gevaren en regelmatig in Rotterdam lag. Bovendien woonden mijn Opa en Oma in de stad en ook nog een paar broers van mijn Vader.

Then thoughts came up to go back to Rotterdam and to find some recognition points at the harbor. I have learned to know the harbors as a 16-17 years old boy during the time that I was a sailor on coasters, and also on a small tugboat in Rotterdam's harbor, owned by a company called 'Smit, Rotterdam'. Also later on when I was in the Navy and our ship lay regularly in Rotterdam. Moreover my Grandpa and Grandmother lived in the city and also a few brothers of my Father.


Je kunt een stad en de havens het beste overzien vanaf het water, dus stapte ik bij Leuvehaven, precies onder de Erasmusbrug, op een Spido rondvaartboot. Vanaf zo'n boot kun je de skyline van Rotterdam het beste overzien.

You can survey the city and the harbor best from the water. So, at Leuvehaven, exactly under the Erasmusbrug, I stepped on a Spido round trip boat. From such boats, you can overlook the skyline of Rotterdam best.


Ook al staat de zon laag aan de hemel in deze tijd van het jaar, hij scheen helder en er stond een lekker frisse wind. Echt weersomstandigheden waar ik mij goed bij voel, dus ging ik een mooi plekje zoeken op een bovendek, heerlijk in de zon en buitenlucht.

Even when the sun is standing low in the sky in this time of the year, the sunlight was bright and a fresh wind blew through my hair. Real weather conditions in which I feel good. Thus I found myself a beautiful spot on an upper deck, delightfully in the sun and in the open air.



Waar in mijn herinnering vroeger de Maasbrug was, daar zag ik nu in de verte een heel ander silhouet, dat van deWillemsbrug. Links de oude brug, rechts de nieuwe brug.

Where in my memory previously the Meuse bridge was, I saw now a complete different silhouette of the Willemsbrug (bridge) in the distance. On the left the old bridge, on the right the new red bridge in the distance.



En verder, de kades volgebouwd met hoge gebouwen waarvan ik niet weet wat zich achter die ramen bevindt.

And quays with tall buildings of which I have no idea what's behind the windows.




En dan de Erasmusbrug gezien vanaf het water. Het is een heel bijzonder en imposant bouwwerk om te aanschouwen. Tijdens de rondvaart worden er allerlei wetenswaardigheden in het Nederlands, Frans, Duits en Engels omgeroepen. En één van die wetenswaardigheden was, dat de bouw van de brug in 1996 gereed is gekomen, hij 800 meter lang is en de gebogen drager 139 meter hoog is. Maar via Google Search vind je ongetwijfeld alle details met getallen en beschrijvingen.

And then the Erasmusbrug as seen from the water. It is a particularly and impressive construction work. During the round trip by boat all kinds of things worth of knowing were announced in Dutch, French, German and English. And one of those things worth of knowing were the facts that the construction of the bridge was finished in 1996, the bridge 800 meters long is and the bowed carrier is 139 meters high. But by means of Google Search you find undoubtedly all details with numbers and descriptions.



En ja hoor, daar zag ik de ontluchtingstorens van de Maastunnel, nu een beetje verscholen achter bomen. En op de achtergrond de Euromast, die nu bijna twee keer zo hoog is als toen ik hem voor het eerst zag. Twee bouwwerken die ik kende vanuit mijn jonge jaren, nu omringd door heel veel nieuwe gebouwen.

And yes, than I saw one of the towers for transporting fresh air into the Meuse tunnel, a little bit hidden behind trees. And in the background the Euro mast, now almost twice as high as when I saw it for the first time. Two buildings, that I recognized from my younger years, now surrounded by a lot of new buildings.




Er was nog zoveel meer te zien vanaf het water, en ik zou dat allemaal wel in 1 keer willen vertellen, maar dat gaat niet. Ten eerste wordt het verhaal alweer veel te lang en ten tweede, ik moet het ook allemaal nog eens proberen te vertalen in begrijpelijk Engels. Laat ik eerst even wachten op een paar reacties om te zien of dit verhaaltje nog een vervolg moet krijgen. Daarna racen we misschien verder achter dit snelle bootje aan om nog een kijkje te nemen in de containerhaven.

There is much more what I have seen from the water, and I would tell it all in 1 round, but that does not work. Firstly, the story becomes again too long and secondly, I have to translate all this writing into understandable English. Firstly, I'll wait for a few reactions to see if this story needs a continuation. If so, we race perhaps behind this fast boat to see more of the container harbor.

No comments:

Post a Comment