Thursday 14 June 2007

De kermis komt!


Na dagenlang veel te lang achter de computer te hebben gezeten, was ik het vanmorgen even helemaal zat. Ik heb wat spullen bij elkaar geraapt en ben in mijn auto gestapt om gewoon naar buiten te gaan en andere dingen te zien dan beeldschermen en oplichtende lampjes in de computerkast.



Wegrijden in je auto, zonder vooraf een bestemming te bepalen. Ik heb gemerkt dat je dan erg dicht bij huis strandt. Ik kwam niet verder dan Schagen en toen ik het stadje binnenreed zag ik een drukte van belang. Allemaal vrachtwagens, hijs-, en takelwerktuigen en werkmensen die bezig waren allerlei kermisattracties op te bouwen. Het is duidelijk dat het komende weekend volop en uitbundig kermis wordt gevierd. Voor Schagen een jaarlijkse happening waar drank rijkelijk bij zal vloeien, maar vooral wordt gedronken in het anders toch rustige stadje.


Zelf ben ik geen enthousiaste kermisbezoeker, hoewel ik als kind toch erg graag naar de kermis ging. Alleen in die tijd waren de attracties natuurlijk anders dan tegenwoordig. Ik kan mij de steile wand rijders herinneren. Mannen en vrouwen die in een houten ronde kooi op motoren steil tegen de wand rondjes reden. Het ging voor mijn gevoel met een behoorlijke snelheid en je was bang dat ze naar beneden zouden vallen of over de rand zouden vliegen. Maar dat gebeurde natuurlijk nooit. In de cilinder waarin ze rondreden hing altijd een blauwe walm van rook uit de motoren en de geur van benzine en olie.


Dan was er ook nog een attractie waar een grote houten schijf ronddraaide, daarop stond dan een man en een mooie dame die samen rondjes draaiden. De kunst was het om op die ronddraaiende schijf te blijven staan terwijl die steeds sneller zijn rondjes aflegde. Die twee hadden dat natuurlijk heel goed onder de knie en haalde allerlei kunstjes uit. Op zeker moment mochten er kinderen en ook wel ouders proberen zo lang mogelijk op die steeds sneller rondraaiende schijf te blijven staan, en dat lukte de een beter dan de ander. Uiteindelijk kreeg degene die het langst op de schijf bleef een beloning.


Dan waren er het vlooientheater en mensen met een lichamelijke misvorming die tentoongesteld werden, ja dat bestond toen nog in die tijd. Botsauto's, draaimolens, spookhuis, suikerspin en oliebollen, gierende sirenes en harde muziek. Elke tent had zijn eigen muziek, dus een heidens kabaal door elkaar, maar gezellig dat het was!.... Je had weinig of geen geld, maar toch had je veel plezier en kon je uren over de kermis dwalen. Vooral 's avonds was het leuk met al die verlichting en soms mocht ik daar een paar uurtjes zijn van mijn ouders.


Veel van die attracties zag ik nog terug, wel in een andere vorm, maar toch. Een soort spookhuis, een ballengooitent, iets wat op een draaimolen leek, maar nog meer draaiende dingen. Wat dat betreft zal er niet zo veel zijn veranderd, wel veel moderner en vaak ook veiliger. Alleen de steile wand rijders en de draaiende schijf ben ik niet meer tegengekomen. Misschien ga ik in het weekend toch even kijken, want na al die jaren is het misschien toch wel weer eens leuk om die sfeer te proeven.



Voorlopig was het nog even hard doorwerken op en rond het kerkplein, waar tot voor enkele jaren geleden nog elke week schapenmarkt werd gehouden. Rond de Grote Kerk vinden 's-zomers nog wel veel evenementen plaats en daar is de kermis er één van.


Alles moet er spic and span uitzien, dus werd de laatste hand gelegd aan de mooie uitspanningen.


Prettig weekend voor iedereen en misschien komen we elkaar wel tegen op de kermis.

2 comments:

  1. Herman, I'm 35 years old and I still love going on rides and eating junk food all day at the fair. I'm not a big fan of the crowds, but sometimes Alicia and I will go on an overcast day and have a blast going on the rides again and again!

    ReplyDelete
  2. I love the little bridge in the first photo. Ammusement parks are so colourful and so many photo ops!

    ReplyDelete