Monday 2 February 2009

Koude Frisse Lucht - Cold Fresh Air


Wanneer mijn hoofd vol raakt met negatieve gedachten, dan moet ik naar buiten om ze kwijt te raken. En waar kan ik dan beter naar toe gaan dan naar de zee. Lopen langs het strand, over de dijk of langs de haven.

When my head is filled with negative thoughts, then I must go outside to get rid of them. And where can I find a better place then to go to the sea, walking along the beach, on the dike or along the ships in the harbour.

Afgelopen zondag ben ik met de auto naar mijn neef in Friesland geweest, want die had ik al een hele tijd niet gezien. Maar het vervelende is, dat ik na zulke autoritten de volgende dag veel tijd nodig heb om van de inspanningen te herstellen. Het klinkt overdreven, maar ik heb het grootste deel van de dag geslapen en was echt doodmoe.

Last Sunday I have been to my cousin in the province Friesland because I had not seen him for a long time. But the annoying side effect is, that I needed the next day much time to rest after the efforts. It sounds excessive, but I was really dog tired and stayed in bed most of the day.

Vanmorgen dacht ik bij mezelf: "Blijf niet thuis zitten, ga naar buiten en laat alles van je afwaaien". Zo gedacht, zo gedaan. Het waait vandaag stevig en het voelt koud aan. Eerst ben ik naar Huisduinen gereden en parkeerde mijn auto boven aan de Dijk met uitzicht over Het Marsdiep. Een paar kleine scheepjes doorkliefden de golven en ik zag hoe het boegwater hoog opspatte. De wind raasde om mijn auto en achter mij hoorde ik vanuit het dorp de kerkklok
luiden.

This morning I thought " Do not stay at home, go outside and let everything blow off out of your head", and so I did. The wind blows firmly today and it feels cold. Firstly I went to Huisduinen (a village) and parked my car on the dike with a view over the Marsdiep (waterway). A couple small boats ploughed the waves and I saw how the bow-waves splashed into the air. The wind raged around my car and behind me I heard the church bell sound in the village.



Ik startte mijn auto weer en reed aan de voet van de Dijk richting Den Helder, op weg naar de haven. Een plek waar ik al vanaf mijn schooljeugd regelmatig naartoe ga als ik ergens over wil nadenken. Eerst ging ik kijken bij de grote sluis die de haven verbind met het Noord-Hollands kanaal, keerde de auto en reed terug langs de vissershaven. Er lag geen enkel schip meer binnen, allen waren vertrokken om de hele week tot minstens vrijdag op zee te vissen. Ik zag een vloot off-shore schepen in het andere deel van de haven liggen, maar dat gedeelte was helemaal afgezet met een groot hek. De plek waar ik vroeger als jochie steentjes vanaf de wal in het water schopte is niet meer toegankelijk voor publiek en is totaal veranderd, net als de schepen die er nu aangemeerd liggen.

I started the motor of my car and drove along the foot of the dike to the port of Den Helder, a spot where I regularly go to when I want to reflect my thoughts. Firstly I had a look at the large sluice which links the port with the North Holland canal and I drove back along the fisherman port. All fisher ships were off the harbour and fishing at least till Friday. I saw a fleet offshore ships (oil branch) in another part of the harbour, but that part had been entirely surrounded by a large fence. The spot where I, as lad in former days, kicked pebbles into the water, is no longer accessible for public and the whole scene has been totally changed, just like the moored ships.

Harbour Office, Den Helder

Ik heb een paar uur rondgedwaald langs de schepen en kreeg het ondertussen behoorlijk koud. Het werd weer tijd om naar huis te gaan om de hond uit te laten.

I have wandered a couple of hours along the ships and in the meantime I became cold. Time to go home to walk the dog.

Excuse me for the delay to publish this post.



No comments:

Post a Comment