Tuesday 17 August 2010

Den Haag - Panorama Mesdag


Het is alweer enige tijd geleden, 26 juni 2010, dat ik dit reisje naar Den Haag heb gemaakt. Het was een mooie zonnige dag en ik had gepland om het grootste schilderij van Nederland eens te gaan bekijken. Altijd had ik anderen over dit gigantisch grote schilderij horen praten en er nooit tijd en moeite voor genomen om het zelf te gaan bezichtigen.

It's been some time ago, June 26, 2010, that I have made a trip to The Hague. It was a beautiful sunny day and I had planned  to see the largest painting in the Netherlands. I always heard other people talking about this gigantic painting and I never took time to visit the Panorama Mesdag building.


Overal hingen waarschuwingen dat er binnen niet gefotografeerd mocht worden, dus heb ik mij daar netjes aan gehouden. Maar op het internet vind je altijd wel iets om eigen werk te vervangen. :-)

It was not allowed to shoot photos inside the building, everywhere hung warnings.....  so I have respected this demand. But on the internet you will always find something to replace your own work. :-)

Na eerst andere imposante kunstwerken van de hand van Mesdag en van zijn vrouw Sijtje te hebben bewonderd, kwam ik via een smalle wenteltrap in een grote koepelruimte. Daar leek het of ik rechtstreeks in het schilderij zelf was gestapt.

After I firstly admired other paintings by H. W. Mesdag and his wife Sijtje, I came, via a narrow staircase, in a large dome space. Then it looked like I stepped directly into the painting.



360° om mij heen kijkend gaf het de indruk alsof je op een duin stond en in een andere tijd keek. Afbeeldingen van het oude Scheveningen, Den Haag op de achtergrond en vlak voor mij echt duinzand dat naadloos aansloot en overging in dit gigantisch grote schilderij. Alles in perfect perspectief geschilderd, waardoor de indruk ontstond dat je werkelijk in de buitenlucht stond en over duinen en strand keek. Aan het geschilderde strand speelden zich allerlei taferelen af waaronder vissersschepen op het strand en militaire ruiters te paard. Voor wie meer wil weten over Hendrik Willem Mesdag en zijn vrouw Sijtje Mesdag - van Houten, kan terecht op onderstaande site vanwaar weer naar andere interessante sites verwezen wordt.

A 360° view gave me the impression of standing on a dune and at the same time transferred in a different time period. Pictures in the background of Scheveningen and The Hague and in front of me real dune sand that   went into this gigantic painting. Everything has been painted in perfect perspective, giving the impression that you actually are outdoors in the open air, looking over dunes and beach. The painted beach scenes showed all kinds of situations, including fishing boats and military horsemen who were walking along the beach. For those of you who want to learn more about Hendrik Willem Mesdag and his wife Sijtje Mesdag - van Houten, can visit the site below from where you are guided to other interesting sites.
http://www.panorama-mesdag.com/#pagina=920





Rembrandt van Rijn
Nadat ik het Panorama Mesdag uitvoerig had bekeken besloot ik daarna door het centrum van Den Haag te wandelen en daar kwam ik deze zandsculpturen tegen. Het waren sculpturen gemaakt naar fragmenten uit schilderijen van oude Hollandse meesters zoals van:

After my visit to the Panorama Mesdag I decided to walk to downtown The Hague. On my way I saw these sand sculptures. The sculptures were made of fragments from  paintings by old Dutch masters such as:



Johannes Vermeer
(L) Paulus Potter - (R) Frans Hals
Jeroen Bosch
  
 






Buitenhof
Aan de overkant van de straat bevinden zich de gebouwen waarin zich het politieke leven afspeelt Hier de poort die toegang geeft tot Het Buitenhof.


Across the street were the buildings in which the political life takes place. Here the gate giving access to the Buitenhof.











Binnenhof en Ridderzaal
En hier Het Binnenhof met Ridderzaal. En zo liep ik op mijn gemak langs alle bekende plekken in de binnestad van Den Haag.  Ik weet niet hoe het komt, maar deze stad heeft altijd een grote aantrekkingskracht op mij gehad.  Er zijn ook zoveel leuke en interessante dingen te zien en meestal op loopafstand te bereiken. Ook met het openbaar vervoer, bus en tram, is alles heel goed te bereiken.

And here the Courtyard with Knights Hall. And so I walked around all known sites downtown  The Hague. I don't know why, but this city has always had a big attraction on me. There are so many funny and interesting things to see and to do. Reachable by walking or even by public transport like buses and trams.












Je kan op veel plaatsen even neerstrijken op een terras om uit te rusten en iets te nuttigen.

There are many terraces where you can take a break, for instance a terrace to rest and to eat something.









Maar je kan ook even neerstrijken op één van de vele banken onder de bomen. Ik heb weer een fijne dag gehad om op terug te kijken,

But you can also find a place on one of the many benches under the trees. It was another great day to look back on,






Nog een laatste blik op de bijzondere architectuur in Den Haag.  De overgang van oude gebouwen naar zeer moderne nieuwbouw is hier volgens mij wel goed geslaagd omdat het boeit en uitnodigt to goed kijken.

One last look at the particular architecture in The Hague. The transition from old buildings to modern new buildings are successful in my opinion because it captivates and invites you to look good.

4 comments:

  1. The panorama painting is just awesome. It must seem just like you are standing in the middle of it.
    All your photos in this post and the last are beautiful. Thank you for sharing them, and sharing your day.
    Take care.

    ReplyDelete
  2. This is a beautiful painting. There is so much to see in The Netherlands. I would love to come back and see more.

    I am sorry you and your wife are missing your lovely dog, Jufo. I know how close you were. He was a part of your family and now that he is gone, it has left a big hole. Hope the special memories together bring a smile to your face. Thinking about you. Hugs to both you and Beppie.

    ReplyDelete
  3. That is an amazing painting! And I love the sand sculptures and your other photos of The Hague. What a pretty place!

    ReplyDelete
  4. I love when you make these short trips and take us along with you. Your photos are like Post Cards....they make me wish I could see in person what your pictures show.

    Your country is beautiful and you are an excellent guide.

    ReplyDelete